Tein kokeiluni lukion 1. vuoden opiskelijoiden kanssa ti 10.10. Kurssi on B-ruotsin 1. kurssi ja olin tavannut oppilaat vasta muutaman kerran. Ryhmässä on 25 oppilasta, joista poikia 19 ja ulkomaalaistaustaisia 7. Eli hyvin heterogeeninen ryhmä ja haastava! Siksi ajattelin, että kynnys ruotsin tuottamiseen tulee nyt olla matala. Siispä esittelin luokkkahuoneessa itseni oppilaille STORY SCRAPBOOKIN avulla tekemäni leikekirjan sivun avulla. Sovellus on kiva, koska voit tuottaa lyhyitä lauseita, kirjoittaa muistilappuja sekä lisätä kuvia ja videoita. Jaoin oppilaille linkin class roomissa ja kerroin, että seuraavalla tunnilla menemme IT-luokaan ja he saavat tehdä omat leikekirjan sivunsa itsestään.
IT-luokassa huomasin, että oppilaiden taidot tietokoneella olivat hyvin erilaiset. Osaa neuvoin kädestä pitäen, kun taas muutamat näppärät oppilaat pääsivät heti työn alkuun. He onneksi auttoivat minua muiden oppilaiden ongelmien kanssa. Työkalut ko. sovelluksessa eivät olleet aivan helpot. Jotkut olivatkin sitä mieltä, että olisi pitänyt vaan käyttää jotain tutumpaa paint-ohjelmaa . Toisaalta kuulin, kun eräs poika sanoi toiselle, että "jos mulla on illalla kotona tylsää, niin teen kyllä tätä leikekirjaa!"
Suurin osa oppilaista sai työnsä valmiiksi 45 minuutin aikana. Osa teki työnsä loppuun kotona.
Ongelmia aiheutti valmiin työn jakaminen. Lopuksi päätimme, että on yksinkertaista kopioida työn osoite ja linkittää se googlen class roomiin meidän omaan luokkaan ja sen tehtävän kohdalle, jossa jaoin heille sovelluksen osoitteen. Kahta oppilasta lukuun ottamatta sain työt class roomiin ja oli kiva nähdä, että jokainen oppials oli pystynyt kertomaan itsestään, perheestä ja harrastuksistaan muutamin lausein. Hehän olivat opiskelleet ruotsia viimeksi yläasteella ja useat viimeksi heti joulun jälkeen eikä sitten enää koko keväänä! Eli tekstejä tuli enkä puuttunut niiden virheisiin.
Suurin osa oppilaista piti sovelluksesta. Tekstin ja lappujen liikuttelun ja lisäämisen tajuamiseen meni hieman aikaa tunnin alusta, mutta kuvien helppo lisääminen sai paljon kiitosta! Tunnin jälkeen tulikin tunne, että tätä sovellusta käytän toistekin. Esim. harrastuksista kertoessa yms... MUTTA: seuraavalla tunnilla ilmeni ongelmia! oppilaat olisivat halunneet esitellä leikekirjan sivuja ja kertoa itsestään suullisesti sen avulla! MUTTA mepä emme päässeetkään enää Scrapbookin sivuille! Niitä ei ollut enää olemassa! Olivat kaatuneet, poissa käytöstä tms.... HARMI! Valitsin sovelluksen myös siksi, että se on/ oli ilmainen! En löytänut sivustoa eilenkään! Yritän tänään uudelleen! Ehkä sovellus ilmestyy vielä jostakin???
Suurin osa oppilaista piti sovelluksesta. Tekstin ja lappujen liikuttelun ja lisäämisen tajuamiseen meni hieman aikaa tunnin alusta, mutta kuvien helppo lisääminen sai paljon kiitosta! Tunnin jälkeen tulikin tunne, että tätä sovellusta käytän toistekin. Esim. harrastuksista kertoessa yms... MUTTA: seuraavalla tunnilla ilmeni ongelmia! oppilaat olisivat halunneet esitellä leikekirjan sivuja ja kertoa itsestään suullisesti sen avulla! MUTTA mepä emme päässeetkään enää Scrapbookin sivuille! Niitä ei ollut enää olemassa! Olivat kaatuneet, poissa käytöstä tms.... HARMI! Valitsin sovelluksen myös siksi, että se on/ oli ilmainen! En löytänut sivustoa eilenkään! Yritän tänään uudelleen! Ehkä sovellus ilmestyy vielä jostakin???
Tällainen oli tämän mummon 1. kokeilu! Mutta periksi ei anneta! Nyt päässä muhii jo seuraava kokeilu. Kuinkahan siinä lie käy?
On todella harmillista, että tuo mainio Story Scrapbook sovellus on yhtäkkiä poistunut. Mutta tällaista on nykyajan digimaailma. Voi olla että ylläpitäjältä on vain unohtunut maksaa ajallaan domain-maksu -toivotaan, että sovellus vielä palaa käyttöömme, on visuaalisesti kiva sovellus kevyeen kirjoittamiseen. Tästä opitaan myös se, että aina kannattaisi myös tallentaa tuotos koneelle, jos se on mahdollista ja jos ei muuten niin edes kuvakaappauksina. Nettilinkkien toimivuus ei koskaan ole 100%.
VastaaPoistaBlogistasi käy kuitenkin ilmi, että oppilaat suurimmaksi osaksi tykkäsivät käyttää sitä, vaikka alkuun oli haasteita työkalujen käyttämisessä. Tässä apuna on parhaiten se, jos opettaja jaksaa tehdä itse pienen ruutukaappausvideon sovelluksen käytöstä tai löytää netistä tutoriaalin, jossa se selitetään todennäköisesti englanniksi. Itse laadin näitä opetusvideoita sitä mukaa, kun otamme uusia sovelluksia käyttöön. Oppilaat kuitenkin kysyvät tunnilla apua, joten videota tehdessä tulee todella tutustuttua kunnolla sovellukseen ja osaa siten vastata kysymyksiin. Ja näin jokainen voi katsoa omaan tahtiin videon ja tehdä vaikka koko tuotoksen askel askeleelta palaten uudelleen ja uudelleen ohjevideoon.
Hienoa, että etevimmät opiskelijat auttoivat heikompia ohjelman käytössä. Tästä tuli opiskelijoillesi uusi oppimiskokemus ja rohkeutta kokeilla uusia sovelluksia, vaikka se ruotsin kirjoittamisen osuus jäikin nyt sitten unholaan, kun tuotokset hävisivät. Toisaalta suullista kertomista olisi voinut silti tehdä siltä pohjalta mitä muisti kirjoittaneensa tuotokseen.