perjantai 4. marraskuuta 2016

Kirjoitelman Moodle-palautus, opettajan suullinen korjaus Explain everything -ohjelmalla

Olen Tiirismaan lukion ruotsin opettaja ja päätin tehdä ensimmäisen kokeiluni Isoverstas Moodlessa, jota käytän aktiivisesti kaikilla kursseillani. Tässä jaksossa minulla on kaksi kolmoskurssia ja päätin kirjoituttaa kokeilun pienemmällä 24 opiskelijan ryhmällä. Ajattelin ensiksi, että palautus Moodleen olisi verkkotekstinä, mutta työparini Sannan ja ohjausryhmän vinkistä muutinkin sen Word-palautukseksi.

Tehtävänä oli kirjoittaa jompi kumpi Galleri-kirjan kappaleen kaksi sivun 30 tehtävän 9 otsikoista. Piti joko kirjoittaa kortti tai sähköposti kaverille. Edellisellä tunnilla kävimme läpi kortin ja sähköpostin tunnusmerkit sekä sen, miten kirjoitus tulisi aloittaa ja lopettaa.  Palautteen ajattelin antaa äänitiedostona Isoverstaassa valmiina olevalla PoodL-työkalulla ja arvosanan (0-33 pistettä) kirjata sekä Wilmaan kohtaan "kokeet" että Isoverstaaseen tehtävän yhteyteen. Kun testasin PoodLea, niin törmäsin yllättävään ongelmaan. Opiskelija ei saanutkaan antamaani suullista palautetta. Joten otin yhteyttä Mediamaistereihin, joilta kuulin, että koko Poodlehomma ei toimi tällä hetkellä. "Poodlen" jossain lisäosassa on vikaa ja ei ole tietoa, milloin vika saadaan korjattua. Jouduin siis muuttamaan suunnitelmaani ja kysyinkin neuvoa lahtelaisilta matematiikan opettajilta ja sain heiltä vinkin Explain everything -sovelluksesta, jota olin jo aiemmin käyttänyt opetusvideoiden tekemiseen.

Opiskelijat korjasivat kirjoitelmansa oppitunnilla Moodleen antamani korjausohjeen mukaisesti.Näytin ohjeen myös dokumenttikameralla ja muokkasin sitä samalla muutaman kerran. Kävimme tarkastuksen kohta kohdalta läpi (verbit, sanajärjestys, taivutukset). Aikaa meni yllättäen koko tunti ja korjaaminen tietokoneella oli aika hidasta. Käytimme //-viivoja ja eri värejä apuna. Näppärät taiturit neuvoivat tarvittaessa, miten oletuskieli vaihdetaan ruotsiksi, jotta tekstissä olleet punaiset viivat saatiin pois.

Toteutin arvioinnin seuraavasti. Otin valokuvan iPadilla opiskelijan kirjoitelmasta ja avasin sen Explain everything -ohjelmassa.  Laitoin videonauhoituksen päälle, käytin sormeani kynänä, jolla tein merkinnät tekstiin ja selostin samalla korjattavat kohdat sekä kirjoitelman ansiot. Tallensin videon, ohjelma kompressoi sen ja lähetin sen opiskelijan  edulahti-sähköpostiin. Prosessi oli aika nopea. Ongelmaksi tuli muutaman kohdalla se, että kommentointini oli liian pitkä ja videosta tuli liian isokokoinen, yli 40 megaa ja sitä ei voinutkaan lähettää sähköpostiin. Tällöin muutin sen Youtube-videoksi, jonka linkki oli salattu ja lähetin opiskelijalle linkin. Luinkin kirjoitelman  ainakin puoliväliin ennen äänitystä, jotta pystyisin lyhentämään selostustani ja käymään suoraan tärkeimpiin kohtiin. Toinen hankaluus oli se, että postilaatikkoni on vain 100 megaa ja muutaman lähetyksen jälkeen piti tyhjentää lähetetty viesti ja siirtää se roskakoriin ja tyhjentää roskakori, jottei tila loppuisi kesken. Tämä palautusmuoto sopii ainoastaan lyhyiden kirjoitelmien palautukseen. Myöhemmin illalla sain Kalliolehdon Jukalta neuvon muuttaa asetuksia ja uudet asetukset pienensivätkin videon kokoa merkittävän paljon. Ne ovat nähtävillä tekstini lopussa olevassa opetusvideossani.

Vertailun vuoksi teetätin toisella ryhmälläni saman tehtävän paperille ja omien virheiden korjaamiseen meni  oppitunnilla peräti 30-40 minuuttia vähemmän aikaa. Koneella kirjoitetun tekstin lukeminen oli minulle huomattavasti nopeampaa ja miellyttävämpää, sillä muutamien kohdalla ei käsialasta saanut selvää ja jokaisesta kirjoitelmasta piti ottaa ensin valokuva. Jotkut kirjoittivat kahdelle eri sivulle, jolloin kuvia tuli kaksi ja videon kanssa piti kikkailla vähän enemmän.
Opiskelijat katsovat videon ja korjaavat kirjoitelmansa ja lähettävät vielä lopullisen version minulle Isoverstaassa.

Opiskelijoiden palautekyselyssä minua auttoi Turun yliopiston loppuvaiheen ruotsin kielen opiskelija Kaisa Leppänen, joka keksi palautekysymyksiä, joita vielä itse muokkasin. Palautteen keräsin googleformilla.

Suurin osa kokeiluun osallistuneista sanoi tutkivansa aika tai hyvinkin tarkasti opettajan tekemät virhekorjaukset kirjoitelmissaan. Lähes kaikki yhtä lukuunottamatta pitivät tästä oppitunnista, koska he oppivat uutta, ohjeet olivat selvät ja opettaja auttoi korjaamisessa. Yhtä lukuunottamatta kenelläkään ei ollut mitään kehittämistä oppitunnissa ja hänen kommenttinsa jäi minulle epäselväksi. Hän halusi kehittää "pohjaa, jolle kirjoitelma kirjoitettiin". Kirjoitelmahan tehtiin Wordiin. Monet oppivat lisää uusia ilmauksia sekä sanajärjestystä.  Lähes 70 %:n mielestä digitaalisten sovellusten käyttäminen tuntui  erittäin tai hyvin helpolta ja lähes 90% oli sitä mieltä, että niiden käyttö oli erittäin tai hyvin hyödyllistä. Lähes kaikkien mielestä ohjeistus oli erittäin tai hyvin selkeä. Kukaan ei kokenut kirjoitelman "teknistä" suoritusta Wordilla vaikeaksi. 86% oli sitä mieltä, että kirjoitelman palauttaminen Isoverstaaseen oli helppoa, hyvin helppoa tai erittäin helppoa.

Tärkein palaute kannaltani oli se, mitä hyötyä tekemästäni videosta oli. Oliko kaikki vaivanarvoista?
Tässä vastaukset:

Mielestäni se oli hyvä, sillä siihen voi aina palata ja muistaa mitä ope on korjannut ettei tee niitä virheitä uudelleen.
saman voisi käydä mielestäni nopeammin, esim. kiertelemällä luokassa jokaisen läpi
En ole saanut sitä
Se auttoi lauseiden muodostamisessa ja oikeista sanamuodoista.
iha hyvä
Kiva että palaute oli yksilöllistä, mutta kirjallinen palaute/pelkkä virheiden korjaus selityksineen ajaa mielestäni saman asian.
Se oli hyvä, oli kiva saada myös kehuja käyttämistään rakenteista, eikä vain kritiikkiä. Video oli helppo ymmärtää.
oli todella hyödyllinen
Opin virheeni
Opin siitä selvästi virheet jotka olin tehnyt.
Oli selkeämpi kuin pelkät merkinnät paperille


Henkilö, joka ei ollut saanut videota ei todennäköisesti ollut palauttanut kirjoitelmaansa tai palautti sen odt-muodossa, jota en saanut koneellani avattua.

Videolta voit katsoa, miten kirjoitelmat tarkastin.




Kiitokset Kaisalle avusta ja ohjausryhmälle ja Sannalle hyvistä ideoista sekä rub34-ryhmälleni osallistumisesta ensimmäiseen kokeiluuni :).









1 kommentti: