Blogikirjoitus ensimmäisestä opetuskokeilustani
Tein ensimmäisen opetuskokeiluni abi-ryhmäni kanssa (RUB18). Opiskelijat kirjoittivat Keskipitkän ruotsin yo-vihkosta S-2015 tehtävän 3.1 (joko A tai B). Tehtävä tehtiin koulun Chromebook-laitteilla ja Google Drive-sovelluksella. 6 opiskelijaa osallistui kokeiluun, joka toteutettiin 12.10 oppitunnilla.
Seuraavassa vaiheessa opiskelijat kommentoivat pareittain toistensa kirjoitelmia. Kommentointi tehtiin kotityönä. Kaverin kirjoitelman kommentoituaan opiskelija lähetti tehtävän minulle, ja kommentoin kirjoitelmat sekä pisteytin ne.
Laadin palautelomakkeen Survey Monkey-kyselysovelluksella https://fi.surveymonkey.com/r/?sm=RJNsWkFUqkc8VGcgfJoePd2jg73Okcybjzt27aeqGFM_3D
Opiskelijat kommentoivat tehtävää 2.11. oppitunnilla puhelimillaan.
Minua kiinnosti oppilaiden panostus kirjoitelmien laatimiseen, eli vaikuttiko sähköinen toteutus tehtävän suorittamiseen, halusin tiedustella oppilailta myös kuinka vaikeaksi/helpoksi he kokivat Google Drive-sovelluksen käytön. Oman kirjoitelman lähettäminen kaverin kommentoitavaksi oli sellainen asia, jonka kuvittelin etukäteen aiheuttavan hämmennystä. Google Drive-sovellus koettiin pääosin helpoksi samoin oman kirjoitelman tarkastaminen. Kaverin kommentointiin opiskelijat suhtautuivat yllättävän positiivisesti.
Tehtävän ohjeistus koettiin selkeäksi.
Tehtävän esittelyä jännitin etukäteen, koska pelkäsin opiskelijoiden vastareaktiota, mutta yllättävän positiivisesti enemmistö suhtautui tehtävään. Pari oppilasta kritisoi koneella tehtävää kirjoitelmaa, ja he olisivat suorittaneet tehtävän mieluummin perinteisesti konseptipaperille. Toinen kuitenkin toimi ohjeiden mukaisesti, mutta toinen vastustaja äänesti jaloillaan, eikä suorittanut tehtävää lainkaan. Ongelmia aiheutui verkon heikkoudesta, koska abiluokka sijaitsi katvealueella. Tilanne ratkaistiin siten, että pari opiskelijaa siirtyi kirjoittamaan käytävään, jossa netti toimi paremmin.
Kommentointi sujui melko hyvin lukuunottamatta yhtä opiskelijaa, joka unohti sallia muokkausoikeuden, mutta sekä toinen opiskelija että minä ratkaisimme ongelman kommentoimalla kirjoitelmasivun alalaitaan.
Mielestäni kokeiluni sujui mukavasti. Valitsin tarkoituksella pienen ryhmän ensimmäiseen kokeiluuni. Opiskelijoiden palautteden perusteella osa opiskelijoista ilmoitti panostaneensa kirjoitustehtävään paremmin kuin perinteisellä tavalla tehtyyn kirjoitelmaan. Opiskeiljat olivat oppineet puheelle tunnusomaiset piirteet sekä korjanneet kirjoitelmansa apupaperin avulla.
Kiitokset vielä Merjalle, Sirjalle ja Tainalle suunnitelmani kommentoinnista.
Hankkeen tavoitteena oli kehittää ruotsin kielen opettajien valmiuksia ohjata lukio- ja korkeakouluopiskelijoita ruotsin kielellä kirjoittamisessa digitaalisia välineitä ja ympäristöjä käyttäen. Hankkeen osarahoittajana oli Svenska kulturfonden. Mukana oli kahdeksan opettajaa, ja he kertoivat opetuskokeiluistaan kirjoittamalla niistä tekstejä tähän blogiin. Toivottavasti nämä kokeilut innostavat myös muita kieltenopettajia kokeilemaan uusia digitaalisia työkaluja kirjoittamisen opetuksessa.
maanantai 7. marraskuuta 2016
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Minulla on samantapaisia kokemuksia oppilaiden kirjoituksista driveen. On aina joukko oppilaita, jotka haluaisivat kirjoittaa perinteisesti konseptille. Itse koen oppilaiden aineiden kommentoinnin drivessä työläänä.... Mutta olikos se niin, että kaikkiin virheisiin( eikä edes suurimpaan osaan) tarvitsekaan puuttua?? sinulla oli hieno tuo palautelomake-juttu! täytyypä kokeilla! kiitos!
VastaaPoista