Toteutin ensimmäisen opetuskokeiluni kahdessa rinnakkaisessa
lukion ruotsin RUB11-ryhmässä Kaitaan lukiossa. Opiskelijoita ryhmissä oli
yhteensä 45.
Tehtävänä oli laatia kuvaus itsestä (Min profil)
Microsoftin Sway-sovelluksella kuvitteellisen vaihto-opiskelijavuoden
isäntäperheelle tai uuteen kouluun Ruotsissa. Kokeiluni pohjaksi otin Precis 1 –oppikirjan 1b-kappaleen
opiskelijoiden profiilit (s. 20 ja 22) sekä kirjan profiilitehtävän (s.26). Valmiiden
töiden linkit opiskelijoiden oli määrä tallentaa OneNoteen, jonne antaisin
niistä nauhoitetun suullisen palautteen. Töiden rakenteita korjattaisiin myös
yhteisesti. Mielipidekyselyn tehtävästä laadin Microsoft Formsiin.
Valitsin tehtävän pohjaksi Swayn, koska se oli sekä
opiskelijoille että itselleni tuntematon. Sway on esitystyökalu, joka
muistuttaa hieman Power Pointia, mutta jossa tekstit ja kuvat muodostavat yhden
jatkumon. Tabletilla esitystä voi siis selata pyyhkäisemällä joko sivu- tai
pystysuunnassa.
Ennen varsinaista kirjoitustehtävää opiskelimme kirjan
tekstit, opiskelijat tekivät profiililuonnokset kirjan tehtävään, useimmat
laativat sanoista myös Quizletin ja sanastoista pidettiin sanakoe. Kävimme vielä
yhteisesti läpi asioita, joita tekstin tulisi sisältää (aloitus ja lopetus, henkilötiedot,
kuvaus perheestä, harrastukset/vapaa-aika, kielitaito, oppikirjan aikuistestin
tulokset, ym.) ja puhuimme tekijänoikeusasioista, koska tarkoitus oli liittää
teksteihin myös kuvia. Esittelin opiskelijoille mm. www.creativecommons.fi –sivuston.
Aloitimme profiilien laadinnan koulussa ja käytimme
kirjoittamiseen hieman vajaan oppitunnin verran aikaa, kaikki viimeistelivät
työnsä kotona. Opiskelijoiden tekninen osaaminen vaihteli. Suurin
osa oppi Swayn käytön nopeasti ja linkkien tallennus OneNoteen luomaani luokan
muistikirjan palautuskansioon sujui näppärästi. Osa opiskelijoista olisi
kuitenkin tarvinnut enemmän ohjausta työnsä alkuvaiheessa. En osannut huomioida
sitä, että kolme opiskelijaa ei ollut eri syistä osallistunut Espoo Digi -kurssille,
vaan heille Office 365 oli täysin uusi ympäristö. Pari opiskelijaa oli pois
työn aloitustunnilta ja vaikka kirjoitin ohjeistusta Wilmaan ja annoin apua myös seuraavilla oppitunneilla, he olisivat tarvinneet yksityiskohtaisempia
neuvoja työnsä tekemiseen. Myös OneNote oli osalle opiskelijoista vieras ja mm.
palautuskansion löytäminen ja linkin tallentaminen tuotti joillekin ongelmia.
Valmiit työt vaihtelivat perinteisen kirjoitelman
kaltaisista teksteistä visuaalisesti erittäin näyttäviin tuotoksiin, joissa oli
yhdistelty tekstiä, kuvia ja animaatioita. Moni oli käyttänyt profiiliensa
tekemiseen paljon aikaa ja vaivaa ja se todella näkyi upeissa lopputuloksissa.
Arvioinnin nauhoitin puhelimella OneNoten
palautuskansioon. Ohjausryhmän ja työparini Marinan vinkkejä noudattaen
keskityin arvioinnissa muutamiin mielestäni tärkeimpiin seikkoihin, enkä
korjannut kaikkia virheitä. Jos tekstissä oli runsaasti kielivirheitä, palautteeni
oli hieman yksityiskohtaisempi.
Arvioinnissa annoin pääasiassa positiivista palautetta
toteutuksen hyvistä puolista ja visuaalisesta ilmeestä, ruotsin kielen osalta
puutuin muutamiin asioihin, jotka kävimme myös yhdessä tunnilla läpi sen
jälkeen, kun opiskelijat olivat kuunnelleen palauteäänitteet. Opiskelijat
korjasivat teksteistään seuraavat asiat: päälauseen sanajärjestys, verbin
taivutus, sukulaisuussanat ja näppäilyvirheet/isot alkukirjaimet. Lopuksi
keräsin opiskelijoilta nimettömät palautteet työstä Microsoft Formsiin. Pyysin
opiskelijoita arvioimaan, mm. miten hyödyllinen tehtävä heidän mielestään oli kirjan
kappaleen sanaston omaksumisen kannalta ja mitä mieltä he olivat Swaystä
työkaluna. Pyysin myös kommentteja suullisesta palautteesta.
Sway jakoi mielipiteitä. 84% opiskelijoista oli sitä
mieltä, että tehtävä sinänsä oli mielekäs ja sen avulla tuli kerrattua kappaleen
sanastoa hyvin tai erittäin hyvin, mutta monen mielestä Swayn käyttö oli
ainakin aluksi aika hankalaa. Tässä poimintoja kommenteista:
Tehtävä oli minun
mielestäni mukava ja mielenkiintoinen. Tykkäsin miten pystyin vaikuttamaan Sway
työkalulla millaiseksi haluan muunnella minun profiiliani ja tehdä siitä
omanlaisen.
Pidin siitä että sai
laittaa omia kuvia ja siitä että sen piti kertoa itsestään. Mutta sway
työkaluna on mielestäni aika huono, jos tämän tapaisia töitä tulee tulevaisuudessa
niin ne olisi kivempi tehdä powerpointilla.
Sway oli aluksi vähän
hankala. Tehtävässä kertasi sanoja ja kirjoittamista. Tehtävä oli hyödyllinen
Sway oli kömpelo ja
sitä oli hieman vaikea käyttää. Tekstien paikkoja oli vaikea hallita ja niissä
oli vain tiettyjä kokoja. Tehtävä oli muuten hyvä, koska ko. esittelyn joutuu
varmasti tekemään elämässä myöhemminkin.
Se oli ihan kiva,
mutta sway oli uusi juttu, mitä en ennen ollut kokeillut. Se oli välillä vähän
vaikea käyttöinen ja siksi vähän ärsyttävää. Sillä kummiskin pärjäsi. Toiseksi
OneNote oli todella sekava ja sieltä ei meinannut löytää mitään. Tehtävänä
kuitenkin Min profil oli hyvä.
Hyvä tehtävä. Sway
oli helppokäyttöinen ja sillä oli hyvä tehdä Min profil-tehtävä. Tehtävän hyviä
puolia olivat esim: Tietokoneella on helpompi ja nopeampi kirjoittaa kuin
kynällä paperille ja tehtävän aihe ei ollut liian vaikea.
Sway on aika
palikkamainen ohjelma, en itse pitänyt yhtään sen käyttöliittymästä, enkä sen
mahdollisuuksista toteuttaa, valinnanvaraa on valtavan vähän, eikä ohjelma ole
käyttäjäystävällinen. En käyttäisi tätä ohjelmaa vapaaehtoisesti. Tehtävä
itsessään oli mukava, koska siinä sai toteuttaa itseään, käyttää visuaalista ja
tietoteknistä osaamista hyväksi, ja
siinä sai kertoa vapaasti omista asioista. Tehtävä oli kattava, kertoo varmasti
jonkin verran osaamisesta ja viitsimisestä, mutta jos sen tahtoi tehdä
kunnolla, kului siihen ehkä hieman liikaa aikaa.
Sway oli todella hyvä
työkalu tehtävään ja se oli helppokäyttöinen.
Sway oli hyvin
helppokäyttöinen ja hauska tapa opiskella. Pidin siitä.
Sway oli työkaluna
aivan hirveä. Tekstien ja taustojen lisääminen/vaihtelu oli painajaismaista ja
ohjelma poisti eräät muutokset automaattisesti. Ohjelman käyttö oli siis kaiken
kaikkiaan aivan kamalaa.
Pidin Swayn käytöstä.
Vaikeuksia tuotti aluksi se etten ollut koskaan ennen käyttänyt kyseistä
ohjelmaa. Onneksi Sway oli loppujen lopuksi aika simppeli käyttää. Vaikutti
että ohjelmalla pystyy tehdä kaiken näköistä pikkusäätöä. Pidin todella paljon
siitä että Swayllä sai visuaalisesti todella hyvän näköisen esitelmän, vieläpä
helposti. Mielestäni olisi mukavaa jos tekisimme enemmän Swayllä asioita.
Nauhoitettu suullinen palaute oli sekä itselleni että
opiskelijoille uusi kokeilu. Sain korvaamatonta apua kollegoiltani Matilta ja Teemulta, kun pohdin mm., miten saan palautteen parhaiten
äänitettyä ja kuinka opiskelijat pääsevät sen kuuntelemaan. Äänen laatu
tietokoneella äänittäen oli surkea ja kesti kauan ymmärtää, miten OneNote –sovelluksen
käyttö eroaa online-tilasta. Lopulta
puhelinäänitys osoittautua parhaaksi vaihtoehdoksi, vaikka äänen laatu oli
siinäkin melko heikko. Äänitiedoston pystyi kuuntelemaan sovelluksessa
sellaisenaan, online-versiossa tiedosto piti ladata koneelle.
Opiskelijat pitivät suullista palautetta ”erilaisena” ja ”kivana
vaihteluna”. Vain yksi opiskelija antoi ehdottoman negatiivisen palautteen
siitä: Huono toteutus. Itse en tykännyt
Kaksi opiskelijaa piti sitä ”omituisena” ja kolmen opiskelijan mielestä kirjallinen palaute olisi ollut
parempi.
Muuten kommentit olivat varsin positiivisia:
Suullinen palaute oli
rakentava ja ja se oli hyvää vaihtelua kirjalliselle palautteelle, palaute jää
paremmin mieleen
Suullinen palaute
toimi hyvin ja samalla sai hieman paremmin ideaa myös siitä, että miten
opettaja itse suhtautui tehtyyn työhön.
Sitä sai rakentavan
ja hyvän palautteen, ja sen sisäisti paremmin kuin jos palauteen olisi
kirjoittanut jonnekkin muualle. huono puoli on vain ettei palautetta näe missä
vain vaan pitää etsiä palaute vähän hankalasta paikasta.
Oli hyödyllinen,
vähän vaikeuksia avaamisessa mutta ymmärtää helpommin kuin kirjoitetun
Se oli tosi hyvä, oli
ilo kuunnella äänitallennetta.
Suullinen palaute oli
kiva, koska siitä sai heti tietää opettajan palautteen työstään.
Suullinen palaute oli
mielestäni toimiva tapa koska palaute tuntuu henkilökohtaiselta ja se oli
muutenkin mukavaa.
Pidin itse kokeiluani onnistuneena, vaikka muutaman opiskelijan
tavoin ajattelinkin välillä, että tekniseen ”säätämiseen” meni kohtuuttoman paljon aikaa. Opin kuitenkin paljon uutta
ja sain hyviä teknisiä neuvoja myös opiskelijoilta. Vinkkasin tehtävästä myös
ruotsinopettajakollegalleni ja hän toteutti saman tehtävän tänään oman RUB11-ryhmänsä
kanssa.
Seuraavia kohtia aion hioa vielä seuraavalla kerralla,
kun teetän saman tehtävän:
- Laadin tarkat kirjalliset, mahdollisesti kuvitetut, ohjeet Swayn käytön aloittamiseen ja työn tallentamiseen OneNoteen.
- Yritän keksiä, miten saisin äänitettyä parempilaatuiset
palautteet.
- Ohjaan viimeistä korjausvaihetta tarkemmin kohta kohdalta,
jotta kaikki varmasti tekevät korjaukset; nyt osa näyttää tässä kohdassa vähän oikaisseen.
Kiitos vielä opiskelijaryhmät osallistumisesta, ohjausryhmä, Marina ja Katarina hyvistä vinkeistä suunnitteluvaiheessa sekä Matti ja Teemu teknisestä tuesta!
Swaytä en ole vielä kokeillut, pitää harkita sitä :). Ison työn olet tehnyt :).
VastaaPoistaKylläpä urakoit!! On aivan luonnollista, että kaikenlaista sähläilyä sattuu! sekä opettajan että oppilaiden puolelta. Mutta meidänhän pitikin vain rohkeasti koeilla uutta!
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKiitos kommenteista! Tämä tehtävä oli tosiaan aika suuritöinen sekä itselleni että opiskelijoille, mutta näin jälkeenpäin ajatellen kaikki urakointi kyllä kannatti. Tehtävää on nyt käytetty jo muidenkin opiskelijaryhmien kanssa, myös ruotsin kollegani on kokenut Swayn käyttökelpoiseksi työkaluksi, samoin nauhoitetun palautteen antamisen, ja opiskelijoiden palaute tehtävästä on ollut voittopuolisesti positiivista!
VastaaPoistaHyvä Anna-Maija, olet niin guru!
VastaaPoistaKyllä olit taas tehnyt upean kokeilun!! Vaikutti todella suuritöiseltä ja omat kokeiluni tuntuvat tyhmiltä räpellyksiltä! Taidanpa itsekin tutustua keväämmällä Swayhin!
VastaaPoista