perjantai 18. marraskuuta 2016

Lyhyt kirjallinen oppimistehtävä uudella, visuaalisemmalla työkalulla: Adobe Spark!



Ensimmäinen digikokeiluni oli suunnattu kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoille, 5 op:n ammattiruotsin kurssilla. Kurssin pakollisiin tehtäviin kuuluu Pähkinänkuori, jossa opiskelija valitsee häntä kiinnostavan sairauden tai terveysongelman, ja laatii siitä lyhyen esittelyn ruotsiksi. Ajankäytön salliessa nämä pähkinänkuoret on myös esitelty ryhmissä oppitunneilla ruotsiksi. Perinteisesti pähkinänkuoritehtävä on ollut lyhyt kirjallinen tehtävä, jonka tarkoituksena on kannustaa opiskelijoita etsimään tietoa ruotsinkielisistä lähteistä ja tiivistämään se. Kokemukseni on, että tavoitteelliset opiskelijat todella näkevät tehtävän kanssa vaivaa, mutta monet opiskelijat eivät koe tehtävää mielenkiintoiseksi. Yksi digikokeiluni päämääristä olikin saada opiskelijat innostumaan tehtävästä uudella tavalla.


DigSkriv-hankkeen kick off-päivillä lehtori Heini Syyrilä esitteli lukuisia eri vaihtoehtoja välineiksi kirjalliseen tuottamiseen, ja huomioni kiinnittyi heti AdobeSpark-työkaluun. AdobeSparkilla voi tehdä tiedotteita, julisteita, verkkosivuja sekä videoita. Minua viehätti monipuolisuus tekstin, kuvan ja äänen yhdistämisen eri muodoissa, ja päädyin itsekin laatimaan malliksi lyhyen videon, jonka näytin opiskelijoille oppitunnilla.


Tehtävänanto oli perinteisessä muodossaan opiskelijoille tuttu, ja he tarttuivat innokkaasti uudentyyppiseen tehtävään. Ohjeistin tehtävän oppitunneilla niin, että varsinainen tehtävän tekeminen jäi kotityöksi, eli kerroin mitä pitää tehdä ja näytin mallivideoni. Opiskelijoilla oli kaksi viikkoa taukoa ruotsin tunneista, jona aikana heidän tuli joko palauttaa valmis, suunnilleen 2 minuutin mittainen AdobeSpark-video Office 365-palvelun NoteBookiin tai perinteinen kirjallinen versio Moodlen palautuslokeroon, mikäli videon tekeminen ei jostain syystä onnistunut. Kukaan ei palauttanut perinteistä versiota, eli kokeilunhalua löytyi!


Kuten yleensä kaikki kokeiluni poikivat sivukokeiluja, tämäkään kerta ei ollut poikkeus. Office 365-koulutuksessa vuosi sitten ihastuin OneNote:n NoteBook-muistikirjaan, ja olen siitä lähtien pohtinut sen mahdollisuuksia kieltenopetuksessa. Laadin tälle kyseiselle opetusryhmälle myös NoteBook-ympäristön, jossa myös yhteiskirjoittaminen onnistuu. Opiskelijat linkittivät AdobeSpark-videot omalle NoteBook-sivulleen sekä yhteistyötilasivulle, jossa se on kaikkien katsottavissa.


Tehtävien tarkistaminen oli minusta paljon miellyttävämpää kuin perinteisten word-dokumenttien, ja yllätyin siitä miten opiskelijat olivat innostuneet projektista. Annoin videoista kirjallista palautetta opiskelijoiden omien muistikirjojen kautta, ja he saivat itse päättää käyvätkö muokkaamassa videoita edelleen vai eivät. Yleensä ottaen tuotokset olivat varsin hyviä ja sisältö oli runsas ja asiallinen.

Keräsin kokeilusta palautetta opiskelijoilta Webropol-lomakkeella, jonka opiskelija Emmi Henttonen ystävällisesti katsoi läpi ennakkoon, ja lisäsin hänen ehdotustensa mukaisesti muutaman kysymyksen. Ryhmässä oli 16 opiskelijaa jotka palauttivat videon määräajassa. AdobeSpark oli ennestään tuttu vain yhdelle, mutta silti vain kaksi opiskelijaa oli katsonut käyttöopastusvideon kokonaan ja neljä opiskelijaa oli pärjännyt täysin ilman ohjeita. Opiskelijoiden mielestä ohjelmaa oli helppo käyttää, ja heidän mielestään sillä oli hauskaa tehdä tehtävää. Kaikki opiskelijat olivat tyytyväisiä tuotoksiinsa ja he kokivat panostaneensa tähän tehtävään enemmän kuin tavalliseen kirjoitustehtävään. Kaikki vastaajat kokivat parantaneensa kielitaitoaan ja pitivät tehtävätyyppiä mielekkäänä vaihteluna, jota voisi olla useamminkin. Vain yksi opiskelija kommentoi, että olisi mieluummin kirjoittanut pelkän word-version, mutta hänkin oli tuotokseensa tyytyväinen.


Suurin osa vastaajista ilmaisi käyttävänsä AdobeSpark-ohjelmaa myöhemminkin jos sopiva tilaisuus tulee. Kritiikkiä tuli ohjelman kömpelyydestä nauhoitetun puheen kanssa, mutta tehtävä koettiin silti mielekkäänä. Muutama opiskelija kommentoi ohjelman hitautta ja sitä että kuvien lataaminen pätki välillä ja haittasi työrytmiä. Viisi opiskelijaa äänitti videoon omaa puhettaan, muiden tuotoksissa oli pelkkää taustamusiikkia. Yksi opiskelija oli innostunut laatimaan rap-version.


Office 365-ympäristön OneNote-muistikirja oli minulla ensimmäistä kertaa käytössä näiden projektitöiden jakamisen alustana. Muistikirja oli ilmeisesti opiskelijoillekin uusi asia, mutta vain yhdessä kommentissa oli mainintaa OneNoten hankaluudesta, vaikka asiasta ei varsinaisesti kysyttykään.
Otteita avoimista vastauksista:
  • Videon tekeminen oli hyvää vaihtelua. Ohjelman käyttäminen oli suhteellisen helppoa ja ohjeet käyttöön selkeät. 
  • Hyvä tulee erilaisia tapoja tehdä tehtäviä ja muiden tekemistä videoista saa myös lisää mahdollisuuksia oppia 
  • Olisi ollut mukavampi tehdä esityksestä tavallinen word esitys, koska videon tekemiseen meni turhaan aikaa, sillä on niin paljon muitakin koulutehtäviä mitä täytyy tehdä. 
  • Videon tekoon panostin enemmän kuin mitä olisin panostanut pelkkään kirjoitustehtävään 
  • ehkä enemmän mietin videon sisältöä, kun piti saada riittävä minuuttimäärä, niin videosta saattoi tulla siinä tapauksessa laajempi 
  • Ohjelma pätki välillä aika pahasti ja se lataili varsinkin kuvia hyvin hitaasti, joten tehtävän tekemiseen meni siinä mielessä pitempi aika. Tykkäsin kuitenkin, koska en ole aikasemmin tehdyt tehtäviä videoina, joten se oli uusi ja mielenkiintoinen idea ja tykkäsin vaihtelusta. Olisin voinut tehdä tuotoksestani monipuolisemman ja käyttää liikkuvia kuvia ja ääntä, mutta tein tehtävän koululla ja en siksi viitsinyt omaan osuuteeni omaa ääntä lisätä. 
  • Ohjelmaan saisi tulla mielestäni enemmän erilaisia diapohjia. Muuten ohjelma on hyvä ja sillä on erittäin helppo tehdä videoita! 
  • Jatkossakin toteutettava idea, mukavaa vaihtelua päästä tekemään kielissä jotain muutakin kuin kirjallisia tuotoksia, mitä on tehty niin kotona kuin koulussakin. Sai ainakin minut panostamaan enemmän tehtävään ja sisältöön.
Eli tämä kokeilu ainakin kannustaa jatkossakin käyttämään AdobeSpark-ohjelmaa! Kiitos Jaanalle, Tainalle ja Emmille kommenteista matkan varrella.

1 kommentti:

  1. On mielenkiintoista, miten jonkin uuden teknisen työvälineen käyttö saa opiskelijat innostumaan ja tekemään laadukkaampaa työtä. Kävin Office 365 koulutuksen ennen joulua ja ajattelin ottaa sen käyttöön keväällä. Sain sinulta nyt hyviä vinkkejä! Haluaisin kokeilla myös tuota sovellusta seuraavaksi.

    VastaaPoista