keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Blogitekstejä abien kanssa



Kerron nyt 2. kokeilustani, joka oli blogitekstien kirjoittaminen lukion RUB17 kurssin kanssa. Lähdin innolla toteuttamaan hanketta pienen, vain 10 oppilaan ryhmässä. Magnet 7 - kirjan ensimmäinen teksti käsittelee vapaaehtoistyötä maailmalla. Jo kurssin 2. tunnilla olimme atk-luokassa, jossa esittelin oppilaille luomani blogisivun kurssille. Jopa sivun luomisessa tarvitsin hieman apua koulumme it-nörteiltä....Sovimme oppilaiden kanssa, että he saavat valita, kirjoittavatko he oman kuvitteellisen tarinansa jostain vapaaehtoistyökokemuksesta vai lukevatko he jonkun ruotsalaisen vapaaehtoistyötekijän kokemuksia ja raportoivat blogiin hänen kokemuksiaan.  Etsimme ruotsinkielisiä artikkeleita ja blogeja hakusanoilla "volontärarbete, som volontär  osv.." ja tekstejä löytyi paljon. Mielestäni ennen uusien tekstien kirjoittamista on tärkeää, että opiskelijat lukevat autenttisia tekstejä aiheesta. Näin he tutustuvat aihepiirin sanastoon ja tässä tapauksessa siihen, millaisia blogitekstit ylipäätään ovat. Ryhmässä oli sellaisia oppilaita, jotka eivät olleet koskaan lukeneet blogitekstejä, saatika itse niitä kirjoittaneet.


Opiskelijoiden kirjautuminen luomaani blogiin sujui ongelmitta, koska koulussamme kaikilla on googletili. Heti ensimmäisen tunnin jälkeen ilmesty 1. blogiteksti ja yllättävää oli, että se oli ryhmämme ulkomaalaistaustaisen oppilaan kirjoittama. Ko. opppilaalla on ollut koko lukion ajan suuria vaikeuksia ruotsinopinnoissa, mutta nyt hän piti tehtävästä ja kirjoitti ihan ymmärrettävän tekstin ja liitti siihen vielä kuviakin. Samaa innostusta ei kylläkään ollut kaikilla ryhmäläisillä! Loppujen lopuksi blogia piti minun lisäkseni vain 7 oppilasta! Tosin he, jotka eivät osallistuneet blogiin, eivät tehneet myös mitään muutakaan kurssin aikana...




Sovimme, että luemme aina toistemme blogikirjoitukset ja kommentoimme niitä muutamin sanoin. Jokaisen piti kommentissaan myös kysyä jotain. Kysymyksiin oli sitten myös jokaisen vastattava. Näin saimme aikaan jopa pienimuotoista vuoropuhelua.


Minun täytyy kuitenkin nyt todeta, että minun  olisi ollut järkevämpää suoritaa kokeiluni vasta ensi jaksossa 1.vuoden  vuoden A-ruotsin oppilaiden kanssa. RUB7 kurssin oppilaat ovat sekä kielitaidoiltaan että IT-taidoiltaan  heikkoja. Muutenkin olen huomannut, että 1. vuoden opiskelijat ovat paljon taitavampia ja innokkaampia tietotekniikan käytössä. Heillä olikin IT-kurssi heti syksyllä 1. jaksossa.  Olenkin ajatellut jatkaa blogikoeiluani A-ruotsin kurssissa 2. Kurssin aiheena mm. muoti ja hyvinvointi. Molemmista aiheista löytyy paljon blogeja. Olen ajatellut, että oppilaat pitäisivät koko kurssin ajan omaa blogia. Nythän RUB7 oppilaat kirjoittivat minun luomaani blogiin, ja tekstejä sai lukea ja kommentoida vain meidän ryhmä. KYSYMYS: Olisiko sama tyyli parempi vai loisiko jokainen oppilas oman blogisivun??


PALAUTE: Jaoin RUB7 -ryhmän oppilaille Google formsilla tehdyn kyselyn class roomiin.

Tässä lyhyt yhteenveto oppilaiden palautteesta. Kuusi oppilasta kymmenestä ei ollut koskaan aiemmin kirjoittanut blogitekstejä. Kaikki oppilaat olivat sitä mieltä, että oli helpompi kirjoittaa omia tekstejä, kun oli ensin lukenut  ruotsinkielisiä  blogitekstejä verkossa. Kuusi oli sitä mieltä, että lukeminen helpotti huomattavasti omaa kirjoittamista. Vaikeaa oli useimpien mielestä ylipäätään kirjoittaa ruotsiksi. Kuusi oppilasta kymmenestä keksi oman vapaaehtoistyökokemuksensa ja kertoi siitä. Neljä oppilasta kirjoitti mukaellen aitoja blogitekstejä vapaaehtoistyöstä. Vain kaksi oppilasta kymmenestä oli halukas kirjoittamaan blogitekstejä myös seuraavalla Fatta pennan -kurssillamme. Oppilaille tuntuukin olevan tärkeää, että heidän kirjoitelmiaan korjataan perinteisesti, He haluavat saada konkreettista palautetta, koska he kirjoittavat ruotsin keväällä yo-kokeessa. Minullekin teki melkein pahaa lukea heidän blogitekstejään voimatta korjata niitä. Jos kurssi olisi vielä jatkunut ja meillä olisi ollut enemmän aikaa, olisin voinut antaa heille tarkempaa palautetta esim. Kaizenan kautta äänitiedostona. Nyt annoin jokaiselle palautetta lyhyesti suullisesti. Blogikirjoitukset vaikuttivat myös oppilaan kurssiarvosanaan.  Oppilaat kokivat toistensa blogitekstien kommentoimisen ja niissä esiintyviin kysymyksiin vastaamisen uutena ja mielenkiintoisena. Myös minä kommentoin jokaisen oppilaan  tekstiä. En puuttunut tekstien kielioppivirheisiin vaan kommentoin sisältöä ja esitin muutaman kysymyksen.
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen blogikokeiluuni, vaikka sen ehkä teinkin "väärän" ryhmän kanssa. Sainpahan asiasta kokemusta ja voin kokeilla ko. työtapaa jollain mulla ryhmällä toivottavasti vähän viisaampana ja kokeneempana?




1 kommentti:

  1. On hyvä välillä antaa opiskelijoiden vain kirjoittaa ja kirjoittaa ja kommentoida pelkästään sisältöä. Jos aina korjaa kaiken, sisältö häviää ja opiskelijaa lannistaa, jos koko hänen kirjoittansa teksti on korjauksia täynnä. Saisiko sillä madallettua kynnystä kirjoittaa jotain jopa vapaaehtoisesti?

    VastaaPoista