Mitä tein ja minkä
sovelluksen avulla?
Tein toisen kokeiluni tietojenkäsittelyn toisen vuoden
verkko-opiskelijoiden kanssa. He opiskelivat opintojaksoa Sociala kontakter för
databehandling. Opiskelijat saivat paritehtäväksi laatia gallupin jostain oman
alan teemasta käyttäen apuna Google Forms sovellusta. Kysymyksien piti sisältää sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä.
Miten ohjeistin
tehtävän opiskelijoille?
Pyysin opiskelijoita tutustumaan Svenskarna och Internet
–sivustoon ja materiaaliin, josta löytyi esimerkkejä, miten tuloksista kerrotaan suullisesti. Sen
jälkeen opiskelijat laativat kysymykset ja lähettivät ne minulle
tarkastettavaksi. Sitten he julkaisivat
gallupin Moodlen keskustelupalstalla, ja mukana oli suullinen tehtävän esittely
oman AC-huoneen kautta. Tämän jälkeen opiskelijat vastasivat toistensa
gallupeihin ja analysoivat omaan gallupiinsa saamansa vastaukset. Kaikki olivat
tehneet kysymyksiä joko internetin, sosiaalisen median tai verkkokaupan
käytöstä. Kukin opiskelijapari esitteli
saamansa tulokset näyttäen sekä diagrammit että samalla selittäen ja
kommentoiden vastauksia. Tein kullekin esittelijälle muutaman tarkentavan
kysymyksen ja myös muut saivat kommentoida vastauksia. Itse kysyin mm. että
oliko jokin tulos yllättävä.
Miten kokeilu
onnistui?
Kokeilun aikataulu oli hyvin tiukka ja kaiken piti tapahtua
viikon sisällä, koska opintojaksomme oli päättymässä. Moni opiskelija käy
työssä, joten minua jännitti, ehtivätkö he tehdä tehtävän ajoissa. 23 opiskelijaa teki tämän tehtävän ajoissa ja
suurin osa oli valmistautunut hyvin tulosten esittelyyn.
Tehtävän annon yhteydessä kerroin heille DigSkriv-projektista ja että teen 4 kokeilua, joiden tuloksista kirjoitan blogin.
Lupasin jakaa blogini myös heille. Pyysin opiskelijoiden palautetta Google
Forms –lomakkeella ja myös minulla oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia
kysymyksiä. Ohessa linkki gallupiin: https://docs.google.com/forms/d/14l81mqPgSNaKWqznGPL6Ked9t3FPZu6gvM6o_7BoKAg/edit
Mitä mieltä
opiskelijat olivat tehtävästä?
81% vastaajista oli samaa mieltä ja 18,2% täysin samaa
mieltä, että gallup-kysymysten laatiminen edisti oppimista.54,5 % oli samaa mieltä ja 45,5% täysin samaa
mieltä, että gallupin tekeminen Google Forms lomakkeella teki tehtävän
suorittamisesta mielenkiintoisempaa aiemmin ruotsin tunnilla käytettyihin
oppimistapoihin.
Google Forms sovelluksessa oli opiskelijoiden mielestä
mukavaa sen helppokäyttöisyys ja oli mukava tutustua sen käyttöön. Tehtävän kautta oppi hyödyllistä sanastoa.
Sovelluksesta tuli yksi negatiivinen kommentti: ”kenttä ”muu
ei toiminut niin, että siihen olisi voinut suoraan kirjoittaa vapaavalintaisen
vastauksen. Vapaavalintaisen kentän kohdalla ei voinut kirjoittaa ruotsiksi
tekstikentän oletusarvoa.
54,5 % oli samaa ja 27,3 % täysin samaa mieltä siitä, että gallupin
laatiminen ja tulosten esittäminen oli hyödyllistä käytännön harjoittelua
tulevaa työuraa varten. 18,2 % oli eri
mieltä. Opiskelija saattoi ajatella,
että tulevaan työkuvaan eivät kuulu gallupit tai gallupien teko ruotsin kielellä.
81,8 % opiskelijoista oli sitä mieltä, että vastaaminen
muiden opiskelijoiden gallupeihin oli hyödyllistä ja edisti oppimista. 18, 2 %
oli eri mieltä. Gallupeja oli aika monta, ja osa oli samantyyppisiä, joten
vastauksista voi ehkä näkyä gallupväsymystä.
81 % oli samaa ja 18,2 % täysin samaa mieltä, että tulosten
kertominen suullisesti edisti oppimista, mutta muiden opiskelijoiden tulosten
kuuntelemisen hyödyllisyydestä 72,7 % oli samaa ja 9,1 % täysin samaa mieltä.18,2 % ei kokenut sen olevan hyödyllistä.
Mikä gallupin
tekemisessä oli parasta ja miten kehittäisit tehtävää?
Kysymykseeni, mikä tehtävässä oli parasta, opiskelijat
vastasivat, että
- saada tietoa muiden gallupien tuloksista
- aihe oli vapaa, kunhan liittyi it-alaan
- piti laatia erilaisia kysymyksiä, suljettuja ja avoimia. Piti esittää kysymykset eri tavalla ja oppi paremmin sanastoa
- Google Formsin käytön oppiminen oli hyvä juttu
- vastaaminen gallupeihin oli mukavaa
- tehtävä yhdisti kirjallisen ja suullisen puolen
- tulosten läpikäynti ja opettajan kysymyksiin vastaaminen olivat hyvää harjoitusta puhumiseen
Kysymykseeni, mitä tekisit toisin, sain seuraavia vastauksia:
- kysymyksiä olisi voinut laatia jonkun tutkimustavoitteen - mitä halutaan tietää pohjalta
- olisin käyttänyt enemmän aikaa ja laatinut kiinnostavampia kysymyksiä
- opettelisin paremmin tulosten esittelyä
Olen opiskelijoiden kanssa samaa mieltä, että Google Forms
työkalu on helppokäyttöinen ja sen avulla on helppoa kerätä palautetta. Onneksi sain opiskelijoilta palautetta, vaikka
opintojaksomme oli jo ehtinyt päättyä. Minulla on saman ryhmän kanssa toinen
opintojakso keväällä, ja sain tämän tehtävän avulla tietoa sekä heidän kirjallisesta että suullisesta osaamisestaan.
Sovelluksen käyttäminen motivoi opiskelijoita, ja he kokivat oppivansa sekä
sanastoa että suullista viestintää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti