tiistai 13. joulukuuta 2016

Gallup internetin, sosiaalisen median ja verkkokaupan käytöstä



Mitä tein ja minkä sovelluksen avulla?

Tein toisen kokeiluni tietojenkäsittelyn toisen vuoden verkko-opiskelijoiden kanssa. He opiskelivat opintojaksoa Sociala kontakter för databehandling. Opiskelijat saivat paritehtäväksi laatia gallupin jostain oman alan teemasta käyttäen apuna Google Forms sovellusta.  Kysymyksien piti sisältää sekä  monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. 

Miten ohjeistin tehtävän opiskelijoille?

Pyysin opiskelijoita tutustumaan Svenskarna och Internet –sivustoon ja materiaaliin, josta löytyi esimerkkejä,  miten tuloksista kerrotaan suullisesti. Sen jälkeen opiskelijat laativat kysymykset ja lähettivät ne minulle tarkastettavaksi. Sitten he  julkaisivat gallupin Moodlen keskustelupalstalla, ja mukana oli suullinen tehtävän esittely oman AC-huoneen kautta. Tämän jälkeen opiskelijat vastasivat toistensa gallupeihin ja analysoivat omaan gallupiinsa saamansa vastaukset. Kaikki olivat tehneet kysymyksiä joko internetin, sosiaalisen median tai verkkokaupan käytöstä.  Kukin opiskelijapari esitteli saamansa tulokset näyttäen sekä diagrammit että samalla selittäen ja kommentoiden vastauksia. Tein kullekin esittelijälle muutaman tarkentavan kysymyksen ja myös muut saivat kommentoida vastauksia. Itse kysyin mm. että oliko jokin tulos yllättävä.

Miten kokeilu onnistui?

Kokeilun aikataulu oli hyvin tiukka ja kaiken piti tapahtua viikon sisällä, koska opintojaksomme oli päättymässä. Moni opiskelija käy työssä, joten minua jännitti, ehtivätkö he tehdä tehtävän ajoissa.  23 opiskelijaa teki tämän tehtävän ajoissa ja suurin osa oli valmistautunut hyvin tulosten esittelyyn.
Tehtävän annon yhteydessä kerroin heille DigSkriv-projektista ja että teen 4 kokeilua, joiden tuloksista kirjoitan blogin. Lupasin jakaa blogini myös heille. Pyysin opiskelijoiden palautetta Google Forms –lomakkeella ja myös minulla oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Ohessa linkki gallupiin: https://docs.google.com/forms/d/14l81mqPgSNaKWqznGPL6Ked9t3FPZu6gvM6o_7BoKAg/edit

Mitä mieltä opiskelijat olivat tehtävästä?

81% vastaajista oli samaa mieltä ja 18,2% täysin samaa mieltä, että gallup-kysymysten laatiminen edisti oppimista.54,5 % oli samaa mieltä ja 45,5% täysin samaa mieltä, että gallupin tekeminen Google Forms lomakkeella teki tehtävän suorittamisesta mielenkiintoisempaa aiemmin ruotsin tunnilla käytettyihin oppimistapoihin.
Google Forms sovelluksessa oli opiskelijoiden mielestä mukavaa sen helppokäyttöisyys ja oli mukava tutustua sen käyttöön.  Tehtävän kautta oppi hyödyllistä sanastoa.
Sovelluksesta tuli yksi negatiivinen kommentti: ”kenttä ”muu ei toiminut niin, että siihen olisi voinut suoraan kirjoittaa vapaavalintaisen vastauksen. Vapaavalintaisen kentän kohdalla ei voinut kirjoittaa ruotsiksi tekstikentän oletusarvoa.
54,5 % oli samaa ja 27,3 % täysin samaa mieltä siitä, että gallupin laatiminen ja tulosten esittäminen oli hyödyllistä käytännön harjoittelua tulevaa työuraa varten.  18,2 % oli eri mieltä.  Opiskelija saattoi ajatella, että tulevaan työkuvaan eivät kuulu gallupit tai  gallupien teko ruotsin kielellä.
81,8 % opiskelijoista oli sitä mieltä, että vastaaminen muiden opiskelijoiden gallupeihin oli hyödyllistä ja edisti oppimista. 18, 2 % oli eri mieltä. Gallupeja oli aika monta, ja osa oli samantyyppisiä, joten vastauksista voi ehkä näkyä gallupväsymystä.
81 % oli samaa ja 18,2 % täysin samaa mieltä, että tulosten kertominen suullisesti edisti oppimista, mutta muiden opiskelijoiden tulosten kuuntelemisen hyödyllisyydestä 72,7 % oli samaa ja 9,1 % täysin samaa mieltä.18,2 % ei kokenut sen olevan hyödyllistä.

Mikä gallupin tekemisessä oli parasta ja miten kehittäisit tehtävää?

Kysymykseeni, mikä tehtävässä oli parasta, opiskelijat vastasivat, että
  • saada tietoa muiden gallupien tuloksista
  • aihe oli vapaa, kunhan liittyi it-alaan
  • piti laatia erilaisia kysymyksiä, suljettuja ja avoimia. Piti esittää kysymykset eri tavalla ja oppi paremmin sanastoa
  • Google Formsin käytön oppiminen oli hyvä juttu
  • vastaaminen gallupeihin oli mukavaa
  • tehtävä yhdisti kirjallisen ja suullisen puolen
  • tulosten läpikäynti ja opettajan kysymyksiin vastaaminen olivat hyvää harjoitusta puhumiseen
Kysymykseeni, mitä tekisit toisin, sain seuraavia vastauksia:


  • kysymyksiä olisi voinut laatia jonkun tutkimustavoitteen - mitä halutaan tietää pohjalta
  • olisin käyttänyt enemmän aikaa ja laatinut kiinnostavampia kysymyksiä
  • opettelisin paremmin tulosten esittelyä













Olen opiskelijoiden kanssa samaa mieltä, että Google Forms työkalu on helppokäyttöinen ja sen avulla on helppoa kerätä palautetta.  Onneksi sain opiskelijoilta palautetta, vaikka opintojaksomme oli jo ehtinyt päättyä. Minulla on saman ryhmän kanssa toinen opintojakso keväällä, ja sain tämän tehtävän avulla tietoa sekä heidän  kirjallisesta että suullisesta osaamisestaan. Sovelluksen käyttäminen motivoi opiskelijoita, ja he kokivat oppivansa sekä sanastoa että suullista viestintää. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti