Toisen kokeiluni tein RUB13-kurssilaisteni kanssa. Laadin EdPuzzle-sovelluksen avulla viisi videotehtävää.
Jokaiseen videoon tein sisältökysymyksiä ruotsiksi, joihin opiskelijat vastasivat videot katseltuaan.
Tehtävä tehtiin yhdellä oppitunnilla (25.11). Tämän jälkeen laadin kyselylomakkeen GoogleForms-sovelluksella, jonka lähetin opiskelijoille heidän sähköpostiosoitteihinsa. Lähetin vielä Wilman-kautta ohjeistusta palautetehtävästä.
Oma valmistelutehtäväni oli kuviteltua työläämpää eli sopivien videoiden etsiminen/lyhentäminen youtubesta.
RUB13-kurssilaiseni opiskelevat vielä vanhan opsin mukaisesti eli teemoja ovat mm. suomenruotsalaisuus, suomalaisuus ja luontoteema. Videoiden piti soveltua kurssin aihepiiriin. Toinen aikaavievä asia oli opiskelijoiden toimivien sähköpostiosoitteiden metsästäminen, sillä kaikkien osoitteita ei löytynytkään Wilmasta. Apua jouduin kysymään luokanvalvojalta, joka kyseli puuttuvia sähköpostiosoitteita luokan WhatsApp-ryhmästä. Sähköpostiosoitteilla kutsuin opiskelijat EdPuzzle-tehtävään, jolloin he myös saivat oikean salasanan tekemääni tehtävään.
Tarkoitukseni oli tehdä tehtävä jo 21.11, mutta jotain meni mönkään, koska oppilaat eivät saaneet tehtävää auki. Oppitunnin ohjelma näin ollen muuttui. Kotona onnistuin muuttelemaan asetuksiani niin, että seuraavalla oppitunnilla opiskelijat tekivät tehtävän joko omilla tai koulun koneilla. Kuulokkeet olin käskenyt ottamaan mukaan.
Yläpuolella on yksi esimerkki EdPuzzle-videotehtävistä. Opiskelijat suorittivat tehtävää innokkaina, mutta kaikki eivät osanneet vastata ruotsiksi ruotsinkielellä laadittuihin kysymyksiin, vaan tarvitsivat apuani tunnilla.
Palautteen tehtävästä pyysin GoogleForms-sovelluksella, jonka lähetin opiskelijoille sähköpostilla. Palutuksia ei tullut kuin kolmannekselta opiskelijoista, mutta enemmistö koki tehtävän vaihtelevana, ja heidän mielestään oli mukava tehdä jotain uutta ruotsin tunnilla. Sovelluksen avaamisen suurin osa koki helpoksi. Sen sijaan kuullunymmärtäminen koettiin vaikeaksi, mikä saattoi myös johtua siitä, että neljällä videolla puhuttiin riikinruotsia ja vain Lucia-videon kieli oli suomenruotsia. Videoita pidettiin kuitenkin pääosin onnistuneina ja monipuolisina.
Lopuksi voin todeta, että tällaisen tehtävän teettäminen tunnilla oli palkitsevaa opettajalle, koska kaikki olivat mukana tunnin ohjelmassa, eikä kukaan räplännyt kännykkäänsä. Valmisteluun käyttämäni aikaa en edes laskenut. Ensimmäistä epäonnistunutta kokeiluyritystä mukaan laskematta kokeilu sujui varsinaisella oppitunnilla niin sujuvasti, että saatoin seurata opiskelijoitani levollisin mielin.
Olen vakuuttunut, että käytän jatkossakin EdPuzzle-sovellusta.
Hankkeen tavoitteena oli kehittää ruotsin kielen opettajien valmiuksia ohjata lukio- ja korkeakouluopiskelijoita ruotsin kielellä kirjoittamisessa digitaalisia välineitä ja ympäristöjä käyttäen. Hankkeen osarahoittajana oli Svenska kulturfonden. Mukana oli kahdeksan opettajaa, ja he kertoivat opetuskokeiluistaan kirjoittamalla niistä tekstejä tähän blogiin. Toivottavasti nämä kokeilut innostavat myös muita kieltenopettajia kokeilemaan uusia digitaalisia työkaluja kirjoittamisen opetuksessa.
sunnuntai 18. joulukuuta 2016
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti