Toisen opetuskokeiluni toteutin RUA02-ryhmäni 17
opiskelijan kanssa. Tehtävänä opiskelijoilla oli kirjoittaa Finn Lecturan Inne-oppikirjan
Det digitala livet –osion mukainen 80 sanan blogiteksti bloggaamisen ja blogien seuraamisen syistä sekä bloggaamisen vaaroista (teht. 13 s. 105)
Sanoma Pron oppimisympäristössä Keskustelut-toimintoa käyttäen, kommentoida toisen
opiskelijan blogikirjoitusta ja tarkastaa ohjatusti oma tekstinsä. Minun oli
määrä lopuksi tarkastaa ja korjata opiskelijoiden tekstit oppimisympäristössä
ja kerätä palaute Kompassi digikokeisiin laatimallani kyselyllä.
Valitsin Sanoma Pron oppimisympäristön tähän tehtävään,
koska Finn Lecturalla ei ole omaa sähköistä alustaa, Sanoma Pron alustan käyttö
sen sijaan oli opiskelijoille tuttua jo muiden oppiaineiden tunneilta. Lisäksi
en ollut aikaisemmin käyttänyt Keskustelut-toimintoa, joten päätin opetella sen
käytön.
Keskustelut-työkalun kirjalliset ohjeet olivat todella
monimutkaiset ja turvauduin siksi Sanoma Pron tekniseen puhelintukeen. Kävi ilmi,
etteivät kustantajan edustajatkaan olleet kovin perehtyneitä Keskustelut-työkalun käyttöön ja
sain puutteellisia neuvoja. Tehtävän saimme kuitenkin toteutettua, mutta ihan siten
kaikki ei mennyt kuin olin suunnitellut.
Saamieni ohjeiden mukaan loin ryhmälle ensin keskustelufoorumin
ja sinne keskusteluketjun. Ryhmittelin opiskelijat 3-4 hengen ryhmiin
opiskelijoiden omien toiveiden mukaisesti. Tarkoitus oli, että vain nämä 3-4
näkisivät toisensa tekstit ja pääsisivät niitä kommentoimaan. Kirjoittaminen
sujui hienosti, mutta kun opiskelijat tallensivat tekstinsä, koko ryhmä olikin
yksi suuri keskusteluryhmä, pieniä ryhmiä ei siis ollutkaan muodostunut. Olin
vielä kaksi kertaa yhteydessä Sanoma Pron tekniseen tukeen, mutta en saanut apua ongelmiini. Tehtävän toteutuksen kannalta tällä ei kuitenkaan lopulta ollut kovin
paljon merkitystä. Opiskelijat sopivat pienissä ryhmissään, kenen kirjoitusta
kukin kommentoisi ja kommentit tallentuivat kunkin oman blogikirjoituksen
perään.
Yhden tunnin käytimme melkein kokonaan Keskustelut-työkalun
käytön harjoitteluun ja blogitekstien kirjoittamiseen. Ennen seuraavaa
oppituntia olin lukenut opiskelijoiden tekstit läpi ja poiminut niistä muutamia
useassa tekstissä esiintyviä virheitä, jotka jokainen tarkastaisi ja korjaisi
itse. Tällöin kävi ilmi, ettei jo lähetettyä tekstiä enää päässytkään
muokkaamaan. Olin onneksi laatinut kotona itselleni kuvalliset ohjeet
keskusteluketjun luomisesta myöhempää käyttöä ja mm. kollegoideni opastamista
varten. Samalla olin luonut uuden tyhjän keskustelufoorumin, johon opiskelijat
nyt kopioivat ja liittivät aiemmat tekstinsä ja pääsivät siten niitä myös
korjaamaan. Tähän työvaiheeseen käytimme noin 20 minuuttia aikaa.
Kolmannella oppitunnilla kertasimme yhteisesti fraaseja, joita opiskelijat voisivat käyttää vastatessaan toistensa
kirjoituksiin. Sovimme, ettei kaikesta tarvitse olla samaa mieltä, mutta
kommentoinnin täytyy olla ystävällistä ja kohteliasta. Asetin kommenteille myös
pituusvaatimuksen 40-50 sanaa. Kommentointi ja muiden kommenttien lukeminen
näytti olevan todella hauskaa ja kun jälkeenpäin luin, mitä opiskelijat olivat
toisilleen kirjoittaneet, vastaukset olivat tosi positiivisia ja kannustavia ja
kommentit pääosin myös hyvin perusteltuja. Moni oli kirjoittanut, että lukisi
oikeasti toisen blogia, jos tämä olisi bloggari tai että kannattaisi alkaa
bloggaamaan, koska osaa kirjoittaa niin hyvin. Moni teksti alkoi sellaisilla
huudahduksilla kuin: Din text var superintressant!, Du har bra åsikter och fina
tankar! tai En jättefin text! Aikaa kommentointiin meni
30-40 minuuttia.
Kommentoinnin jälkeen luin kotona kaikkien blogitekstit
ja korjasin ruotsin kielen virheet kirjallisesti. Keskustelut tallentuvat
tekstieditorinäkymään, jossa korjaaminen sujui nopeasti. Korjauksia oli mahdollista
muokata myös tallennuksen jälkeen. Tarkoitukseni oli antaa jokaiselle myös
kirjallista palautetta sisällöstä, mutta lopulta annoin yhteisen suullisen
palautteen, koska henkilökohtaiset palautteet olisivat olleet koko ryhmän
nähtävillä.
Opiskelijoiden palautteen tehtävästä keräsin Sanoma Pron Kompassi
digikokeisiin laatimallani lyhyellä kyselyllä. Palautteen antoi 16 opiskelijaa,
yksi oli oppitunnilta poissa. Pyysin arvioimaan, miten hyödyllinen tehtävä oli
kielen oppimisen kannalta (pisteasteikko 1-5; 1= hyödytön, 5= erittäin
hyödyllinen). 11 opiskelijaa piti tehtävää melko tai erittäin hyödyllisenä (3-5
pistettä) mm. kappaleen sanaston, kieliopin ja kirjoittamisen harjoittelun kannalta,
kahden mielestä tehtävä oli melko hyödytön (2 pistettä), kolmesta vastauksesta
puuttui pistearviointi. Puolet
opiskelijoista ei ollut koskaan aikaisemmin kommentoinut muiden opiskelijoiden
kirjoituksia, toinen puoli ryhmästä kertoi kommentoineensa yläkoulussa, mutta
ei kertaakaan lukiossa. Useissa kommenteissa mainittiin, että kommentointi oli
mukavaa, vaikka vähän jännittävää, se pakotti ajattelemaan ja vaati
keskittymistä ja työskentelymuotona ryhmätyö oli antoisa. Muiden antamasta
palautteesta useat mainitsivat, että oli kiva lukea positiivista ja asiallista
palautetta ja että siitä sai hyviä vinkkejä – toisaalta parissa palautteessa
mainittiin, ettei kommenteissa ollut kovin paljon sisältöä.
Tämän kokeilun alussa pelkäsin, ettei tehtävän suorittaminen
onnistu lainkaan teknisten vaikeuksien vuoksi. Onneksi kaikki lopulta meni ihan
hyvin ja Keskustelut –työkalukin oli mielestäni ihan kohtalaisen toimiva joskin
ensituntumalta hieman monimutkainen. Opetusryhmän jakaminen pienemmiksi
ryhmiksi olisi kuitenkin toivottava lisäominaisuus ja olenkin antanut kustantajalle palautetta puutteista. Aikaa tähän
kokeiluun meni teknisten haasteiden vuoksi liian kauan. Kokeilu venyi lopulta
neljälle eri oppitunnille, tosin vain ensimmäisen niistä käytimme melkein
kokonaan kirjoittamiseen. Todennäköisesti käytän samaa tehtävää myöhemmin uudestaankin,
mutta silloin teetän ainakin kommentoinnin kotitehtävänä.
Monien kokeilut kaatuvat teknisiin vaikeuksiin, mutta onneksi et antanut periksi. Toivottavasti Sanoma Pro kehittää tätä työvälinettä helpommaksi. Minusta oli erityisen mukava lukea, että opiskelijat antoivat positiivisia kommentteja toisilleen ja kannustivat jatkamaan bloggaamista!
VastaaPoistaKiinnostava sovellus! Varmasti kokeilen itsekin tätä jossain vaiheessa, jos tulee tilaisuus.
VastaaPoistaMinäkin toivon, että Sanoma Pro kehittäisi oppimisympäristöään edelleen, mutta kyllä tätä keskustelutyökalua kannattaa tällaisenakin kokeilla esim. pienissä ryhmissä nopeaan viestien vaihtoon.
VastaaPoista