maanantai 9. tammikuuta 2017

Office365 Planner -sovellus ammattikorkeakoulun ruotsin kurssien oppimisympäristönä

Tavoitteena tehokkuus

Suuret opiskelijaryhmät ja pienet tuntimäärät vaativat tehokkuutta, mutta monet digitaaliset oppimisympäristöt eivät mahdollista sitä. Pelkästään tehtävien palautus, tehtävätiedostojen avaaminen, palautteen antaminen ja palautetiedostojen palautus takaisin opiskelijoille on erittäin aikaavievä ja monivaiheinen prosessi. Tämän lisäksi pitäisi olla ohjeet ja materiaalit. Joskus (tai ehkä jopa aika usein) tehtävät vaativat keskusteluakin. Esimerkiksi Moodle tarjoaa kyllä monipuoliset mahdollisuudet, mutta käyttömukavuus ei ole tällä vuosikymmenellä ja loppuvaikutelma kurssista jää usein sekavaksi, koska tehtävänannot, materiaalit, palautukset ja keskustelut hajautuvat ympäri oppimisympäristöä ja vaativat liian paljon klikkauksia ja siirtymisiä sivulta toiselle. Toimimattomat tai levällään olevat työkalut hidastavat prosessia ja näkyvät työn jäljessä. Alasta riipumatta.


Uusien kurssien alkaessa tutkin Office 365:n sovellusvalikkoa yrittäen epätoivoisesti löytää apua tulevien kurssien kirjoitustehtävien ohjaamiseen. Kyseisellä jaksolla neljä viidestä kurssistani päättyisi kirjalliseen ja suulliseen näyttökokeeseen, joten kirjoittamista olisi näillä kursseilla harjoiteltava paljon ja sitä pitäisi ehtiä ohjaamalla kehittämään. Opiskelijoita näillä neljällä kurssilla oli yhteensä noin sata:
  • Ryhmä 1: 18 opiskelijaa, etäopetus + 2 lähikertaa, kurssin aloitus etänä
  • Ryhmä 2: 31 opiskelijaa, lähiopetus
  • Ryhmä 3: 23 opiskelijaa, etäopetus + 4 lähikertaa
  • Ryhmä 4: 26 opiskelijaa, lähiopetus
Koekaniinini olivat rakennusalan ja kansainvälisen liiketalouden ammattikorkeakouluopiskelijoita, joiden ikä vaihteli 19:stä hieman yli 60 vuoteen. Taustat, motivaatio, kielitaito ja tietotekninen osaaminen vaihtelivat kutakuinkin yhtä lavealla skaalalla.


Suunnitelutyökalusta oppimisympäristöksi


Uusista sovelluksista Planner kiinnitti huomioni kiinnostavan ulkonäkönsä ansiosta. Sovelluksesta oli jonkin verran esittelyjä ja ohjeita Microsoftin sivuilla, mutta käyttäjäkokemuksia ei juurikaan. Hetken opiskeltuani aihetta innostuin, koska Plannerin ominaisuudet vaikuttivat siltä, että sovellus saattaisi sopia opetuskokeiluun ja kirjoittamisen ohjaamiseen. Parhaimmillaan sovellus helpottaisi ja tehostaisi työskentelyä - pahimmillaan sekottaisi kurssit, suututtaisi opiskelijat ja itkettäisi opettajaa. Tätä oli siis kokeiltava.


Planner-keskus, jossa visuaalisesti esitettynä kaikki omat suunnitelmat (eli tässä tapauksessa kurssit)
Kurssiemme ajaksi hylkäsimme rohkeasti Moodlen ja täytimme Plannerin tehtävillä, keskusteluilla ja teksteillä. Kolme ryhmää ohjeistin Plannerin käyttöön lähiopetuksessa ja yhdelle ryhmälle laitoin nopeasti nauhoitetun ruutukaappausvideon, jossa kerroin tärkeimmät ominaisuudet. Täytyy myöntää ettei ryhmätöiden organisointiin suunniteltu Planner ole parhaimmillaan opetuskäytössä, mutta taipui tarvittaessa siihenkin. Toiset oppivat käytön nopeasti ja toiset tarvitsivat paljonkin ohjeistusta. Ohjevideo taisi olla ihan toimiva kikka, koska etäopiskelijatkin saivat hommat hoidettua ja palautukset löytyivät sieltä mistä pitikin.

Kurssin ja kokeilun toteutus

Plannerissa loin suunnitelman jokaiselle kurssille ja jaottelin tehtäviä aihealueittain säilöihin eli eri alaotsikoiden alle. Tehtäviin lisäsin tarvittavia tiedostoja ja linkkejä ja tehtävien omissa keskusteluosiossa tarkensin tarvittaessa ohjeita ja vastasin opiskelijoiden kysymyksiin. Kirjoitustehtävät tehtiin Suunnitelman muistikirjaan eli OneNoteen, johon sai helposti välilehden jokaiselle tehtävälle. Opiskelijat kirjoittivat tekstinsä omalla nimellä otsikoidulle alavälilehdelle, johon pääsin tekemään merkintöjä ja kirjoittamaan kommentteja.
Yhden kokeilussa mukana olleen kurssin suunnitelma. Tehtävät jatkuvat oikealle ja alas. Yläreunasta löytyvät mm. jäsenet, keskustelut, tiedostot, kalenteri ja muistikirja.
Kirjoittamista harjoiteltiin monenlaisilla tehtävillä ja ohjeistuksilla. Kokeilin myös erilaisia tapoja antaa plautetta. Välillä opiskelijat korjasivat ja kommentoivat toistensa tekstejä, toisinaan poimin teksteistä yleisimmät ongelmat ja kokosin niitä yhdelle välilehdelle ja silloin tällöin tein korjauksia ja kommentteja suoraan opiskelijoiden teksteihin. Tunneilla kerroin, mistä palautteen löytää ja opiskelijat saivat mahdollisuuden kysyä omista teksteistään. Tapa mikä tahansa, yksilöllistä palautetta en ehtinyt kaikille antamaan. Tätä ympäristöä käytettäessä opiskelijoilla oli kuitenkin edes mahdollisuus päästä katsomaan toisten saamaa palautetta.


Tunnelmat toetutuksen jälkeen

Kokeilu oli oikein positiivinen kokemus, vaikkei vieläkään löytynyt sitä täydellistä oppimisympäristöä. Planner ja muistikirja mahdollistivat kuitenkin nopean kommunikoinnin ja palautteen antamisen sekä vertaisoppimisen. Keskustelut tehtävien alla nopeuttivat kirjoittamisen ohjausprosessia ja mielestäni madalsivat opiskelijoiden kynnystä esittää kysymyksiä. Olettaisin tämän johtuvan siitä, ettei keskustelualue ollut yhtä virallisen oloinen kuin Moodlen foorumit tai sähköposti vaan muistutti sosiaalisen median viestittelyä.


Ominaisuudet, joita jäin kaipaamaan:
  • tehtävien (ohjeistukset, materiaalit) kopioiminen suunnitelmasta/ryhmästä toiseen
  • tehtävän merkitseminen jokaiselle/useammalle ryhmän jäsenelle
    • jokaisen jäsenen edistymisen seuraaminen ei ole mahdollista ellei samaa tehtävää tee jokaiselle opiskelijalle erikseen
    • jos yksi ryhmän jäsenistä merkitsee suunnitelman tehtävän valmiiksi, tehtävä poistuu näkyvistä kaikilta (tämä vaati ohjeistusta!)
  • mahdollisuus vaihtaa ryhmän OneNote-muistikirja OneNoten Class Notebook -versioon
    • opiskelijan yksityinen välilehti yhteistyömahdollisuuksien lisäksi olisi ollut tarpeen joissain harjoituksissa
Ominaisuudet, jotka ihastuttivat:
  • nopeampi linkkien ja tiedostojen lisäys verrattuna Moodleen
  • OneNote-muistikirjan avoimuus ja selkeys
    • kaikkien opiskelijoiden työt helposti alavälilehtinä tehtävän alla
  • keskustelut suoraan tehtävien alle Plannerin suunnitelman sivulla
    • nopeutti keskustelua, koska ei tarvinnut selittää mistä harjoituksesta on kyse
    • nopeutti tiedon välittymistä, koska kysymys ja vastaus näkyivät heti kaikille (myös opiskelijat pystyivät neuvomaan toisiaan)
  • kaikki ominaisuudet ja lisäosat helposti samalta sivulta


Opiskelijapalaute

Palaute kokeilusta oli pitkälti positiivista ja monelle opiskelijalle Planneriin rakennettu kurssi näyttäytyi selkeämpänä kokonaisuutena kuin Moodlen kurssit. Alla opiskelijoiden arvioita ja kommentteja kurssista, Plannerista ja julkisemmasta kirjoittamisen harjoittelusta kuvakaappauksina Office 365:n Forms-sovelluksella tehdystä kyselystä.




1. Miten hyvin Planner (+ Muistikirja + keskustelut) toimi tehtävien ohjeistuksessa (vrt. Moodle)?



2. Miten hyvin Planner ja Muistikirja toimivat tehtävien palautuspaikkana (vrt. Moodle)?


3. Miten koit sen, että kirjoitustehtävät näkyivät kaikille kurssilaisille?

Muiden teksteistä oli apua kirjoittamisessa. | Oli helpottavaa/mukavaa nähdä miten muute etenivät/kirjoittivat. | Helpotti yhteistyötä. | Oli hyödyllistä nähdä muiden saamaa palautetta. | En ajatellut asiaa. | En pitänyt siitä, että muut näkivät tekstini. | (Muu: Mahdollista saada muiden tekstien muokkaus pois käytöstä?)

4. Miten Planner (+ Muistikirja + keskustelut) toimivat kirjoittamisen ohjaamisessa ja harjoittelussa?


5. Yleinen palaute (kurssista, Plannerista, harjoituksista)



 
 


1 kommentti:

  1. Tämä vaikuttaa sellaiselle, että aion tutustua itsekin! Vaikka et ollut täysin tyytyväinen toimivuuteen, opiskelijoiden kommentit olivat varsin positiivisia :) Oliskohan kirjoitustoimintoja mahdollista lukita niin, että opiskelijat eivät pääsisi muokkaamaan toistensa tekstejä?

    VastaaPoista