maanantai 9. tammikuuta 2017

Padlet i skrivundervisningen

I mitt andra undervisningsexperiment valde jag att testa hur Padlet kan användas i skrivundervisningen. Verktyget var bekant för mig sedan tidigare men jag hade inte använt det i min egen undervisning. Målet med experimentet var att testa det i olika sammanhang i min kurs i skriftlig kommunikation.

Jag använde verktyget bl.a. på en lektion där målet var att lära ut hur man i vetenskapliga rapporter kan presentera resultaten i tabeller och diagram och hur dessa illustrationer kan förklaras i den omgivande texten. Studenterna fick sedan ett diagram som skulle förses med en lämplig rubrik och presenteras/förklaras i brödtexten. Diagrammet, rubriken och den omgivande texten skulle också utformas enligt anvisningarna i skolans skrivguide. Studenterna arbetade i grupper i en datorsal och de sparade sina arbeten på en Padlet-sida som jag hade skapat för detta ändamål. Efter att grupparbeten hade laddats upp gick det smidigt att tillsammans titta på de olika versionerna som studenterna hade producerat och diskutera layouten, stilen och formuleringarna i dem.

Jag har också använt Padlet som en vägg eller anslagstavla dit jag har sparat all information som har att göra med ett visst tema och som studenterna behöver bekanta sig med för att kunna utföra en viss uppgift. Att samla allt stoff (dokument, bilder, videoklipp och länkar till webbsidor) på en Padlet-sida, i stället för att ha dokumenten samlade i t.ex. Moodle, gör det enkelt för studenterna att få en snabb överblick över helheten då allt material blir synligt på en gång.


Ett tredje sätt att jobba med verktyget är att använda det som diskussionskanal och jag anser att verktyget är mycket användbart då man vill samla in idéer eller studenters spontana reaktioner på ett visst ämne. Personligen föredrar jag muntlig dialog i klassen men att ibland låta studenterna skriva ner sina reaktioner och idéer har sina fördelar. Inför vårens kurs i vetenskapligt skrivande kommer jag också att skapa en Padlet-sida och be kursdeltagarna, före kursstarten, skriva inlägg i vilka de kan berätta vilka frågor som är aktuella för dem och vad de behöver hjälp med i sin skrivprocess så att jag sedan bättre kan anpassa kursinnehållet efter deras aktuella behov. Eftersom skribenterna kan vara anonyma och inläggen kan vara mycket korta är tröskeln för att delta låg.

1 kommentti: