Padlet i skrivundervisningen
I mitt andra undervisningsexperiment valde jag att testa hur Padlet kan
användas i skrivundervisningen. Verktyget var bekant för mig sedan tidigare men
jag hade inte använt det i min egen undervisning. Målet med experimentet var
att testa det i olika sammanhang i min kurs i skriftlig kommunikation.
Jag använde verktyget bl.a. på en lektion där målet var att lära ut hur
man i vetenskapliga rapporter kan presentera resultaten i tabeller och diagram
och hur dessa illustrationer kan förklaras i den omgivande texten. Studenterna
fick sedan ett diagram som skulle förses med en lämplig rubrik och presenteras/förklaras
i brödtexten. Diagrammet, rubriken och den omgivande texten skulle också
utformas enligt anvisningarna i skolans skrivguide. Studenterna arbetade i grupper
i en datorsal och de sparade sina arbeten på en Padlet-sida som jag hade skapat
för detta ändamål. Efter att grupparbeten hade laddats upp gick det smidigt att
tillsammans titta på de olika versionerna som studenterna hade producerat och
diskutera layouten, stilen och formuleringarna i dem.
Jag har också använt Padlet som en vägg eller anslagstavla dit jag har
sparat all information som har att göra med ett visst tema och som studenterna
behöver bekanta sig med för att kunna utföra en viss uppgift. Att samla allt
stoff (dokument, bilder, videoklipp och länkar till webbsidor) på en
Padlet-sida, i stället för att ha dokumenten samlade i t.ex. Moodle, gör det
enkelt för studenterna att få en snabb överblick över helheten då allt material
blir synligt på en gång.
Ett tredje sätt att jobba med verktyget är att använda det som diskussionskanal
och jag anser att verktyget är mycket användbart då man vill samla in idéer
eller studenters spontana reaktioner på ett visst ämne. Personligen föredrar
jag muntlig dialog i klassen men att ibland låta studenterna skriva ner sina
reaktioner och idéer har sina fördelar. Inför vårens kurs i vetenskapligt
skrivande kommer jag också att skapa en Padlet-sida och be kursdeltagarna, före
kursstarten, skriva inlägg i vilka de kan berätta vilka frågor som är aktuella
för dem och vad de behöver hjälp med i sin skrivprocess så att jag sedan bättre
kan anpassa kursinnehållet efter deras aktuella behov. Eftersom skribenterna
kan vara anonyma och inläggen kan vara mycket korta är tröskeln för att delta
låg.
Jätte intressant!
VastaaPoista