Tämänkertaisen opetuskokeiluni toteutin RUB12 -ryhmäni 30 lukiolaisen kanssa. Tehtävänä oli
kirjoittaa nettikauppaan reklamaatioviesti Precis 2 -kirjan tehtävää (Precis 2
s. 70-71) soveltaen, tallentaa teksti OneNoteen, harjoitella
prosessikirjoittamista korjaamalla oma teksti, siirtää puhtaaksi kirjoitettu teksti Vokiin ja antaa lopuksi palautetta tehtävästä Padletin avulla.
Ennen varsinaista kirjoitustehtävää opiskelijat täyttivät Precis
2 -oppikirjasta palautuslomakkeen, jossa opittiin samalla uutta sanastoa kirjoitustehtävää
varten mm. mikä oli tuotteen palautuksen syy ja mitä asiakas toivoi nettikaupan
kyseisessä tilanteessa tekevän. Kävimme yhdessä myös läpi, miten asiaviesti
aloitetaan ja lopetetaan – nämäkin oli kirjassa selostettu tehtävän yhteydessä.
Reklamaatioviestin pituudeksi sovimme 50-70 sanaa ja opiskelijat kirjoittivat
viestit tunnilla käyttäen apuna Sanoma Pron sanastoappia ja oppikirjaa. Kiertelin
luokassa ja neuvoin tarvittaessa. Valmiit viestit opiskelijat tallensivat
OneNoteen luomaani työtilaan.
Tarkastin kaikkien viestit ennen seuraavaa oppituntia.
Maalasin virheet ja annoin osaan niistä korjausvinkit, osan virheistä vain
maalasin ja kehotin opiskelijoita itse selvittämään, miten kyseinen kohta
tulisi korjata. Seuraavalla tunnilla jokainen kirjoitti tekstinsä puhtaaksi ja
tallensi puhtaaksikirjoitetun version myös Vokiin. Minulta sai tarvittaessa
kysyä puhtaaksikirjoitusvaiheessa apua. Kunkin Vokin linkit opiskelijat
tallensivat myös OneNoteen.
Voki (www.voki.com) on
sovellus, jota pääsee käyttämään rajoitetusti ilmaiseksi. Valitsemalla
sovelluksen kokeiluversion, pystyy valitsemaan ja muokkaamaan useita avataria
maksutta ja jakamaan linkin omaan hahmoonsa. Ohjelma vaatii rekisteröitymistä,
tosin osa opiskelijoista onnistui käyttämään Vokia myös vierailijana
rekisteröitymättä. Valitun avataren puheen voi joko nauhoittaa tai kirjoittaa; ryhmäni
opiskelijat kirjoittivat tekstinsä ja sen jälkeen kuuntelivat hahmojen aika
konemaiset puheet. Varsinaista muuta lisäarvoa Vokin käyttö ei tähän tehtävään
tuonut kuin kuuntelun, mutta halusin esitellä uuden sovelluksen opiskelijoille
ja hahmojen luominen vaikutti olevan ihan hauskaa. Tekstien korjaamiseen meni
myös eri opiskelijoilla vaihtelevasti aikaa, joten oli ihan hyvä, että tunnilla
oli vielä jatkotehtävä kirjoittamisen lisäksi.
Lopuksi keräsin vapaamuotoista palautetta tehtävästä
Padletin avulla. Vaikka esitin erikseen kysymykset viestin kirjoittamisesta ja
Vokin tekemisestä, en saanut kovin kattavia vastauksia. Ehkä virhe oli se, että
sallin anonyymit kommentit ja näin ollen aika moni vastauksista oli ”ihan kiva”
-tyyppisiä. Kaikki kirjoitustehtävää kommentoineet pitivät sitä kuitenkin
hyödyllisenä harjoituksena ja vain kahdessa palautteessa oli mainittu, että Voki
oli turha tehtävä.
Mielestäni tehtävä onnistui hyvin. Oppikirjan pohja tähän
harjoitukseen oli erinomainen ja sitä oli helppo soveltaa digitaaliseen muotoon.
Voki oli ihan hauska lisä tehtävän lopuksi ja moni käytti
puhtaaksikirjoitusprosessiin melko paljon aikaa juuri siksi, että tekstin kuuli
myös puhuttuna. Tavoitteeni prosessikirjoituksen harjoittelemisesta siis
toteutui, palautteen kerään jatkossa ehkä muulla keinoin kuin Padletin avulla.
Tässä oli paljon sisältöä, hienoa kuulla että tehtävä onnistui hyvin! Oppikirjojen perinteisistäkin tehtävistä saa tosiaan digitaalisia jos käyttää vain mielikuvitusta. Mahdollisuuksiahan on paljon, kuten tämänkin hankkeen aikana on huomattu. :) Voi olla, että opiskelijat ovat vielä sen ikäisiä että tuo Padlet ei sitten toiminutkaan palauttenantoalustana, Webropolia/Google Formsia voisi varmaan kokeilla.
VastaaPoista