tiistai 17. tammikuuta 2017

Asiointiviesti tallennettuna OneNoteen ja loppukevennys Vokia käyttäen




Tämänkertaisen opetuskokeiluni toteutin RUB12 -ryhmäni 30 lukiolaisen kanssa. Tehtävänä oli kirjoittaa nettikauppaan reklamaatioviesti Precis 2 -kirjan tehtävää (Precis 2 s. 70-71) soveltaen, tallentaa teksti OneNoteen, harjoitella prosessikirjoittamista korjaamalla oma teksti, siirtää puhtaaksi kirjoitettu teksti Vokiin ja antaa lopuksi palautetta tehtävästä Padletin avulla.

Ennen varsinaista kirjoitustehtävää opiskelijat täyttivät Precis 2 -oppikirjasta palautuslomakkeen, jossa opittiin samalla uutta sanastoa kirjoitustehtävää varten mm. mikä oli tuotteen palautuksen syy ja mitä asiakas toivoi nettikaupan kyseisessä tilanteessa tekevän. Kävimme yhdessä myös läpi, miten asiaviesti aloitetaan ja lopetetaan – nämäkin oli kirjassa selostettu tehtävän yhteydessä. Reklamaatioviestin pituudeksi sovimme 50-70 sanaa ja opiskelijat kirjoittivat viestit tunnilla käyttäen apuna Sanoma Pron sanastoappia ja oppikirjaa. Kiertelin luokassa ja neuvoin tarvittaessa. Valmiit viestit opiskelijat tallensivat OneNoteen luomaani työtilaan.

Tarkastin kaikkien viestit ennen seuraavaa oppituntia. Maalasin virheet ja annoin osaan niistä korjausvinkit, osan virheistä vain maalasin ja kehotin opiskelijoita itse selvittämään, miten kyseinen kohta tulisi korjata. Seuraavalla tunnilla jokainen kirjoitti tekstinsä puhtaaksi ja tallensi puhtaaksikirjoitetun version myös Vokiin. Minulta sai tarvittaessa kysyä puhtaaksikirjoitusvaiheessa apua. Kunkin Vokin linkit opiskelijat tallensivat myös OneNoteen.

Voki (www.voki.com) on sovellus, jota pääsee käyttämään rajoitetusti ilmaiseksi. Valitsemalla sovelluksen kokeiluversion, pystyy valitsemaan ja muokkaamaan useita avataria maksutta ja jakamaan linkin omaan hahmoonsa. Ohjelma vaatii rekisteröitymistä, tosin osa opiskelijoista onnistui käyttämään Vokia myös vierailijana rekisteröitymättä. Valitun avataren puheen voi joko nauhoittaa tai kirjoittaa; ryhmäni opiskelijat kirjoittivat tekstinsä ja sen jälkeen kuuntelivat hahmojen aika konemaiset puheet. Varsinaista muuta lisäarvoa Vokin käyttö ei tähän tehtävään tuonut kuin kuuntelun, mutta halusin esitellä uuden sovelluksen opiskelijoille ja hahmojen luominen vaikutti olevan ihan hauskaa. Tekstien korjaamiseen meni myös eri opiskelijoilla vaihtelevasti aikaa, joten oli ihan hyvä, että tunnilla oli vielä jatkotehtävä kirjoittamisen lisäksi.

Lopuksi keräsin vapaamuotoista palautetta tehtävästä Padletin avulla. Vaikka esitin erikseen kysymykset viestin kirjoittamisesta ja Vokin tekemisestä, en saanut kovin kattavia vastauksia. Ehkä virhe oli se, että sallin anonyymit kommentit ja näin ollen aika moni vastauksista oli ”ihan kiva” -tyyppisiä. Kaikki kirjoitustehtävää kommentoineet pitivät sitä kuitenkin hyödyllisenä harjoituksena ja vain kahdessa palautteessa oli mainittu, että Voki oli turha tehtävä.


Mielestäni tehtävä onnistui hyvin. Oppikirjan pohja tähän harjoitukseen oli erinomainen ja sitä oli helppo soveltaa digitaaliseen muotoon. Voki oli ihan hauska lisä tehtävän lopuksi ja moni käytti puhtaaksikirjoitusprosessiin melko paljon aikaa juuri siksi, että tekstin kuuli myös puhuttuna. Tavoitteeni prosessikirjoituksen harjoittelemisesta siis toteutui, palautteen kerään jatkossa ehkä muulla keinoin kuin Padletin avulla.

1 kommentti:

  1. Tässä oli paljon sisältöä, hienoa kuulla että tehtävä onnistui hyvin! Oppikirjojen perinteisistäkin tehtävistä saa tosiaan digitaalisia jos käyttää vain mielikuvitusta. Mahdollisuuksiahan on paljon, kuten tämänkin hankkeen aikana on huomattu. :) Voi olla, että opiskelijat ovat vielä sen ikäisiä että tuo Padlet ei sitten toiminutkaan palauttenantoalustana, Webropolia/Google Formsia voisi varmaan kokeilla.

    VastaaPoista