Toisen opetuskokeiluni kohderyhmä oli sama sairaanhoitajien pakollisen ruotsin ryhmä kuin ensimmäisessäkin kokeilussa. Tavoitteeni oli antaa kirjallisen palautteen tueksi nauhoitettu suullinen palaute, jossa pyrin keskittymään jokaisen opiskelijan kohdalla kahteen, kolmeen olennaisimpaan korjausta vaativaan asiaan. Halutessaan heillä oli mahdollisuus hyödyntää palautetta seuraavan itsenäisen kirjoitustehtävän laatimisessa.
Alunperin suunnittelin että olisin lukenut nauhalle "korjatun" version kokonaisista teksteistä, mutta luovuin ajatuksesta koska en ollut varma ymmärtävätkö opiskelijat MIKSI jokin kohta sitten ei ollutkaan niin kuin he olivat sen ajatelleet. Päätin siis ottaa jokaiselta opiskelijalta pari kielioppiasiaa ja selittää heille asian, poimimalla tueksi heidän kirjoitelmastaan näitä ongelmakohtia ja kertoa miksi ja miten rakenteen voi korjata.
Tämän ryhmän kurssilla kokeilin Office365 Notebook-alustaa, jonne nauhoitin palautteen jokaisen opiskelijan henkilökohtaiselle muistikirjalle kuunneltavaksi. Nauhoittaminen oli todella helppoa, koska nauhoite tallentui suoraan muistikirjaan. Tein nauhoitteista maksimissaan 2 minuutin mittaisia, pyrin keskittymään olennaiseen.
Nauhoitteita varten tein kirjoitelmien paperiversioihin korjaukset normaalisti, ja lisäksi merkitsin samankaltaiset kielioppiongelmat samalla numerolla, esim. numerolla 1 sanajärjestys, numerolla 2 adjektiivin/substantiivin muoto, numerolla 3 aikamuoto-ongelma. Nauhoitteella sitten sanoin esimerkiksi että "kohdassa 1 olet kirjoittanut du har mutta pitää olla har du koska lause alkaa ajanmääreellä i morgon. Samanlainen tilanne on sivun alalaidassa jossa olet aloittanut lauseen paikanmääreellä på sjukhuset, ja edelleen seuraavan sivun alussa." Tällä tavoin sain nopeasti selvitettyä ne olennaisimmat kielioppiongelmat kootusti.
Mitä opiskelijat sitten tykkäsivät? No tykkäsivät kovasti! Kaikkien mielestä äänitteen muodossa annettu palaute oli hyödyllinen, ja kaikkien mielestä äänitepalaute sai hänet tutustumaan tehtävän palautteeseen tarkemmin kuin jos olisi ollut pelkkä kirjallinen palaute. Ainoat moitteet koskivat äänenlaatua, ilmeisesti joillekin opiskelijoille tehdyt nauhoitteet olivat kuuluneet melko hiljaisella. Ohessa otteet kahdesta Webropol-lomakkeen kysymyksestä, joista varmasti rivien välistäkin kuultaa että tällainen palaute on opiskelijoista tervetullutta vaihtelua opiskeluun.
Hankkeen tavoitteena oli kehittää ruotsin kielen opettajien valmiuksia ohjata lukio- ja korkeakouluopiskelijoita ruotsin kielellä kirjoittamisessa digitaalisia välineitä ja ympäristöjä käyttäen. Hankkeen osarahoittajana oli Svenska kulturfonden. Mukana oli kahdeksan opettajaa, ja he kertoivat opetuskokeiluistaan kirjoittamalla niistä tekstejä tähän blogiin. Toivottavasti nämä kokeilut innostavat myös muita kieltenopettajia kokeilemaan uusia digitaalisia työkaluja kirjoittamisen opetuksessa.
perjantai 20. tammikuuta 2017
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Oli kiva lukea tästä kokeilustasi, koska käytin samaa palautteen antotapaa ensimmäisessä omassa kokeilussani ja myös minun opiskelijani pitivät siitä erittäin paljon. Itsestänikin se oli helppoa ja nopeaa ja olen käyttänyt sitä jo uudestaankin. Kollegakin on innostunut :) Tuo erityyppisten kielioppiasioiden numeroiminen oli hyvä vinkki.
VastaaPoistaOnpa hienoa, että opiskelijatkin pitivät tällaisesta palautteenantotavasta! Vaihtelu virkistää aina :) Hyvä, että huomasit tuon tarkoituksenmukaisuuden palautteen sisällössä – on tärkeää, että opiskelijat tietävät nimenomaan miksi jokin kohta meneekin toisella tavalla. Tästä oli heille varmasti suuri hyöty! En tiennyt, että tuo Notebook-alusta on noinkin kätevä, täytyy tutustua siihen tarkemmin.
VastaaPoista