Hankkeen viimeisenä kokeiluna teetin RUB12-ryhmäni 32
opiskelijalla asuntosanastoa harjoituttavan kirjoitustehtävän
Lucidpress-sovelluksella. Tavoitteena tehtävässä oli harjoitella sekä Google Classroomin
(www.classroom.google.com) että
Lucidpressin (www.lucidpress.com) käyttöä
ja hyödyntää tehtävässä mahdollisimman monipuolisesti Precis 2 -kirjan
sanastoa: eri talotyyppejä, huoneita, huonekaluja ym. asumiseen liittyvää.
Lopuksi opiskelijoiden oli määrä esitellä tuotoksensa toisilleen pienissä ryhmissä
harjoitellen samalla kommentointia. Palautetta kokeilusta päätin kerätä Google
Formsin avulla.
Precis 2 -oppikirjassa on asumista käsittelevä osio, jossa
ei ole lainkaan varsinaista tekstikappaletta, vaan vain erilaisia sanasto- ja
luetun ymmärtämisen harjoituksia. Yksi tehtävistä on sellainen, jossa
opiskelija tutustuu erilaisiin asuntovaihtoehtoihin lähtiessään Ruotsiin
opiskelijavaihtoon (Precis 2 s. 106-107). Muutin tehtävää niin, että jokainen
kirjoitti omasta kodistaan vastaavan asuntoilmoituksen – eli tarjosi omaa
kotiaan vaihto-opiskelijalle asunnoksi. Laadin Google Classroomiin tällaisen
tehtävänannon (tehtävän nimi on sama kuin kirjassa):
Bo hemma hos oss
Päätät tarjota yhtä huonetta omasta
kodistasi asunnoksi opiskelijavaihtoon saapuvalle ruotsalaiselle opiskelijalle.
Kirjoita 50-70 sanaa ruotsiksi ja kerro esim. seuraavia asioita:
- millainen talo on (esim. kerrostalo, rivitalo, omakotitalo, ..., uusi/ vanha...)
- keitä kaikkia talossa asuu, mainitse myös mahdolliset kotieläimet
- jotain talon sijainnista (esim. etäisyys koululle, Helsingin keskustaan, ...)
- millainen opiskelijan oma huone on (koko, jotain sisustuksesta = mitä huonekaluja/ muita varusteita huoneessa on)
- miten pitkäksi aikaa asunto on tarjolla
- paljonko on vuokra
- mitä kaikkea vuokraan sisältyy (ruoka, polkupyörä, bussikortti, pesutuvan/ pesukoneen käyttö, ...)
- yhteystietosi
Ota valokuva ilmoitusta varten.
Kirjoitelmasi voi olla myös kuvitteellinen.
- millainen talo on (esim. kerrostalo, rivitalo, omakotitalo, ..., uusi/ vanha...)
- keitä kaikkia talossa asuu, mainitse myös mahdolliset kotieläimet
- jotain talon sijainnista (esim. etäisyys koululle, Helsingin keskustaan, ...)
- millainen opiskelijan oma huone on (koko, jotain sisustuksesta = mitä huonekaluja/ muita varusteita huoneessa on)
- miten pitkäksi aikaa asunto on tarjolla
- paljonko on vuokra
- mitä kaikkea vuokraan sisältyy (ruoka, polkupyörä, bussikortti, pesutuvan/ pesukoneen käyttö, ...)
- yhteystietosi
Ota valokuva ilmoitusta varten.
Kirjoitelmasi voi olla myös kuvitteellinen.
Jokainen opiskelija kirjoitti ensimmäisen versionsa ilmoituksesta
koulussa käyttäen Google Docsia ja tallensi tekstinsä Classroomiin. Tarkastin
tekstit Docsin omaa kommentointi-työkalua käyttäen ja myöhemmin opiskelijat
kirjoittivat tekstinsä puhtaaksi Lucidpressiin, johon he myös liittivät kuvia
kodistaan. Lopulliset tuotokset he tallensivat pdf-muodossa Classroomiin. Ehkä
noin puolet kirjoitti omasta kodistaan ja otti itse valokuvat, puolet keksi
kuvitteellisen tarinan ja lainasi kuvat netistä.
Ilmoitusten kirjoittaminen sujui kaikilta todella hyvin.
Apuna sai käyttää oppikirjaa ja minäkin autoin aika paljon kierrellessäni
luokassa. Moni halusi kirjoittaa pidemmän ilmoituksen ja sovimmekin sitten,
että halutessaan sai kirjoittaa 100-130 sanaa. Oli mukava huomata, että kirjoittaminen
sujui tosi vaivattomasti ja tehtävän tekemisessä oli todella innostunut ote!
Lucidpress tarjoaa useita valmiita tekstipohjia ja asuntoilmoituksista
tulikin siksi vaihtelevasti hyvin erilaisia. Teksteissä hyödynnettiin runsaasti
kirjan sanastoa ja ilmoituksista tuli niin mukavia ja lämminhenkisiä, että jos
nämä olisivat olleet oikeita ilmoituksia, kuka tahansa ruotsalainen opiskelija
olisi varmasti tuntenut olevansa tervetullut opiskelijoitteni koteihin!
Päädyimme lopulta tekemään suurimman osan tästä tehtävästä
koulussa, vain osa viimeisteli töitään kotona. Kun kaikki olivat saaneet
ilmoituksensa valmiiksi, opiskelijat esittelivät vielä kotinsa noin neljän
hengen ryhmissä toisilleen. Olimme tätä ennen harjoitelleet kirjasta
kommentointifraaseja (Precis 2: Oj, vad mysigt! Näin
voit kommentoida sisustusta ja asumiseen liittyviä asioita s. 97), joita piti
käyttää – ja käytettiinkin ahkerasti!
Lopuksi keräsin opiskelijoilta palautetta tehtävästä Google
Formsiin laatimallani kyselyllä. 31 opiskelijaa vastasi kyselyyn.
Aluksi kysyin, miten hyödyllisenä opiskelijat pitivät Bo
hemma hos oss -tehtävää sanaston oppimisen ja kirjoittamisen harjoittelun
kannalta. Sanakoe tämän osion sanoista pidettiin kirjoitustehtävän jälkeen. Suurin
osa piti tehtävää hyödyllisenä. Sanakokeet menivät hyvin ja suurin osa ryhmäläisistä
kirjoitti myös kurssikokeessa kirjoitelmansa juuri asumisaiheesta.
Kysyin lisäksi mm. vapaita kommentteja sekä Lucidpressistä
että Google Classroomista. Lucidpress jakoi mielipiteet. 10 kommentissa
kehuttiin sitä helppokäyttöiseksi ja monipuoliseksi, vastaavasti 11 opiskelijaa
piti sen käyttöä kömpelönä ja vaikeana, loput eivät kertoneet mielipidettään. Tässä
otteita kommenteista:
Tehtävä oli haastava ja oli todella
hyödyllinen kirjoittamisen ja sanaston oppimisen kannalta. Lucidpress oli
yksinkertainen ja helppo käyttää.
Lucidpress oli helppokäyttöinen ja tehtävä
oli helppo tehdä
Lucidpress oli ihan kelpo väline, tietysti
ilmaisuudellaan vähän kankeahko, mutta ihan työkykyinen. Pidin siitä, että sai
toteuttaa itseään ja kirjoittaa vähän miten halusi, ettei ollut sellaisia
kahleita. En taas sitten tiedä, tarvitaanko oikeasti tuollaisia taitoja, ja
esim. julisteen taitto ei sinänsä ole ihan jokaista hyödyttävä taito, mutta
tosi hyvä että on monipuolista.
Lucidpressiä pitää harjoitella ja
rajoitetut oikeudet haittaavat suuresti
Se oli ihan mukava tehtävä. Lucidpress oli
melko sekava enkä osannut käyttää sitä heti alkuun, mutta ajan myötä sen
käyttämisen oppii.
Bo hemma hos oss oli hyvä harjoitus, koska
siinä esim. oppi uusia sanoja. Lucidpress oli taas hieman monimutkainen.
Bo hemma hos oss -tehtävä oli hyödyllinen
oppimisen kannalta. Sanastoa pystyi käyttämään hyvin apuna ja sen kautta
sanastoa myös oppi helpommin kun sen muodosti virkkeisiin ja näki sanojen
merkityksen kokonaisuutena. Lucidpress oli helppokäyttöinen ja hyvä työkalu
tässä tehtävässä. Koko tehtävä oli sopivan yksinkertainen ja hyvin
toteutettavissa. Ei tule mieleen mistä en pitänyt, sillä tehtävän teko sujui
omalta osaltani hyvin.
Lucidpressissä hyvää oli sen monipuoliset
teemat.
Lucidpress oli huono työkalu, koska sitä
on vaikee käyttää
Lucidpress oli mielestäni aika huono,
koska sitä oli välillä vaikea käyttää ja se oli mielestäni aika turha.
Google Classroom sen sijaan sai lähes yksinomaan kiitosta;
peräti 29 opiskelijaa mainitsi sen olevan hyvä tai erittäin hyvä
työskentelyalusta.
Vaikka Lucidpress ei sovelluksena vakuuttanutkaan kaikkia,
mielestäni harjoitus sujui hyvin ja sen avulla sanastoa opittiin selvästi.
Myös kurssikokeen yhteydessä keräämässäni kurssipalautteessa todella moni
mainitsi juuri tämän tehtävän hyödyllisenä ja mukavana, eräs opiskelija muun
muassa kirjoitti, että ”Bo hemma hos oss oli nautinnollista tuottaa.”
Kiitos vielä hankekumppanilleni Merjalle hyvästä vinkistä
pyytää opiskelijoita esittelemään tuotoksiaan toisilleen. Se kannatti ja toimi
hyvin! Suurkiitos myös RUB12.3 -ryhmän opiskelijoilleni innostuneesta ja
väsymättömästä työskentelystä.
Oli ilo lukea blogikirjoitustasi! Tehtävässä on mainiosti yhdistetty niin asumisaiheisen sanaston kuin kommentointifraasien opettelu, ja opiskelijat tuntuvat innostuneen aidosti tehtävästä. Se, että opiskelijasi pyysivät oikein saavansa kirjoittaa enemmän, kertoo kyllä TODELLA paljon. :)
VastaaPoistaTämä tehtävä tosiaan innosti kirjoittamaan ja kurssikokeessakin huomasi, että sanastoa oli opittu hienosti.
VastaaPoista