sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Bo hemma hos oss -tehtävä Lucidpress-sovellusta käyttäen



Hankkeen viimeisenä kokeiluna teetin RUB12-ryhmäni 32 opiskelijalla asuntosanastoa harjoituttavan kirjoitustehtävän Lucidpress-sovelluksella. Tavoitteena tehtävässä oli harjoitella sekä Google Classroomin (www.classroom.google.com) että Lucidpressin (www.lucidpress.com) käyttöä ja hyödyntää tehtävässä mahdollisimman monipuolisesti Precis 2 -kirjan sanastoa: eri talotyyppejä, huoneita, huonekaluja ym. asumiseen liittyvää. Lopuksi opiskelijoiden oli määrä esitellä tuotoksensa toisilleen pienissä ryhmissä harjoitellen samalla kommentointia. Palautetta kokeilusta päätin kerätä Google Formsin avulla.

Precis 2 -oppikirjassa on asumista käsittelevä osio, jossa ei ole lainkaan varsinaista tekstikappaletta, vaan vain erilaisia sanasto- ja luetun ymmärtämisen harjoituksia. Yksi tehtävistä on sellainen, jossa opiskelija tutustuu erilaisiin asuntovaihtoehtoihin lähtiessään Ruotsiin opiskelijavaihtoon (Precis 2 s. 106-107). Muutin tehtävää niin, että jokainen kirjoitti omasta kodistaan vastaavan asuntoilmoituksen – eli tarjosi omaa kotiaan vaihto-opiskelijalle asunnoksi. Laadin Google Classroomiin tällaisen tehtävänannon (tehtävän nimi on sama kuin kirjassa):

Bo hemma hos oss

Päätät tarjota yhtä huonetta omasta kodistasi asunnoksi opiskelijavaihtoon saapuvalle ruotsalaiselle opiskelijalle. Kirjoita 50-70 sanaa ruotsiksi ja kerro esim. seuraavia asioita:
- millainen talo on (esim. kerrostalo, rivitalo, omakotitalo, ..., uusi/ vanha...)
- keitä kaikkia talossa asuu, mainitse myös mahdolliset kotieläimet
- jotain talon sijainnista (esim. etäisyys koululle, Helsingin keskustaan, ...)
- millainen opiskelijan oma huone on (koko, jotain sisustuksesta = mitä huonekaluja/ muita varusteita huoneessa on)
- miten pitkäksi aikaa asunto on tarjolla
- paljonko on vuokra
- mitä kaikkea vuokraan sisältyy (ruoka, polkupyörä, bussikortti, pesutuvan/ pesukoneen käyttö, ...)
- yhteystietosi

Ota valokuva ilmoitusta varten.
Kirjoitelmasi voi olla myös kuvitteellinen.

Jokainen opiskelija kirjoitti ensimmäisen versionsa ilmoituksesta koulussa käyttäen Google Docsia ja tallensi tekstinsä Classroomiin. Tarkastin tekstit Docsin omaa kommentointi-työkalua käyttäen ja myöhemmin opiskelijat kirjoittivat tekstinsä puhtaaksi Lucidpressiin, johon he myös liittivät kuvia kodistaan. Lopulliset tuotokset he tallensivat pdf-muodossa Classroomiin. Ehkä noin puolet kirjoitti omasta kodistaan ja otti itse valokuvat, puolet keksi kuvitteellisen tarinan ja lainasi kuvat netistä.

Ilmoitusten kirjoittaminen sujui kaikilta todella hyvin. Apuna sai käyttää oppikirjaa ja minäkin autoin aika paljon kierrellessäni luokassa. Moni halusi kirjoittaa pidemmän ilmoituksen ja sovimmekin sitten, että halutessaan sai kirjoittaa 100-130 sanaa. Oli mukava huomata, että kirjoittaminen sujui tosi vaivattomasti ja tehtävän tekemisessä oli todella innostunut ote!

Lucidpress tarjoaa useita valmiita tekstipohjia ja asuntoilmoituksista tulikin siksi vaihtelevasti hyvin erilaisia. Teksteissä hyödynnettiin runsaasti kirjan sanastoa ja ilmoituksista tuli niin mukavia ja lämminhenkisiä, että jos nämä olisivat olleet oikeita ilmoituksia, kuka tahansa ruotsalainen opiskelija olisi varmasti tuntenut olevansa tervetullut opiskelijoitteni koteihin!

Päädyimme lopulta tekemään suurimman osan tästä tehtävästä koulussa, vain osa viimeisteli töitään kotona. Kun kaikki olivat saaneet ilmoituksensa valmiiksi, opiskelijat esittelivät vielä kotinsa noin neljän hengen ryhmissä toisilleen. Olimme tätä ennen harjoitelleet kirjasta kommentointifraaseja (Precis 2: Oj, vad mysigt! Näin voit kommentoida sisustusta ja asumiseen liittyviä asioita s. 97), joita piti käyttää – ja käytettiinkin ahkerasti!

Lopuksi keräsin opiskelijoilta palautetta tehtävästä Google Formsiin laatimallani kyselyllä. 31 opiskelijaa vastasi kyselyyn.

Aluksi kysyin, miten hyödyllisenä opiskelijat pitivät Bo hemma hos oss -tehtävää sanaston oppimisen ja kirjoittamisen harjoittelun kannalta. Sanakoe tämän osion sanoista pidettiin kirjoitustehtävän jälkeen. Suurin osa piti tehtävää hyödyllisenä. Sanakokeet menivät hyvin ja suurin osa ryhmäläisistä kirjoitti myös kurssikokeessa kirjoitelmansa juuri asumisaiheesta.




Kysyin lisäksi mm. vapaita kommentteja sekä Lucidpressistä että Google Classroomista. Lucidpress jakoi mielipiteet. 10 kommentissa kehuttiin sitä helppokäyttöiseksi ja monipuoliseksi, vastaavasti 11 opiskelijaa piti sen käyttöä kömpelönä ja vaikeana, loput eivät kertoneet mielipidettään. Tässä otteita kommenteista:

Tehtävä oli haastava ja oli todella hyödyllinen kirjoittamisen ja sanaston oppimisen kannalta. Lucidpress oli yksinkertainen ja helppo käyttää.

Lucidpress oli helppokäyttöinen ja tehtävä oli helppo tehdä

Lucidpress oli ihan kelpo väline, tietysti ilmaisuudellaan vähän kankeahko, mutta ihan työkykyinen. Pidin siitä, että sai toteuttaa itseään ja kirjoittaa vähän miten halusi, ettei ollut sellaisia kahleita. En taas sitten tiedä, tarvitaanko oikeasti tuollaisia taitoja, ja esim. julisteen taitto ei sinänsä ole ihan jokaista hyödyttävä taito, mutta tosi hyvä että on monipuolista.

Lucidpressiä pitää harjoitella ja rajoitetut oikeudet haittaavat suuresti

Se oli ihan mukava tehtävä. Lucidpress oli melko sekava enkä osannut käyttää sitä heti alkuun, mutta ajan myötä sen käyttämisen oppii.

Bo hemma hos oss oli hyvä harjoitus, koska siinä esim. oppi uusia sanoja. Lucidpress oli taas hieman monimutkainen.

Bo hemma hos oss -tehtävä oli hyödyllinen oppimisen kannalta. Sanastoa pystyi käyttämään hyvin apuna ja sen kautta sanastoa myös oppi helpommin kun sen muodosti virkkeisiin ja näki sanojen merkityksen kokonaisuutena. Lucidpress oli helppokäyttöinen ja hyvä työkalu tässä tehtävässä. Koko tehtävä oli sopivan yksinkertainen ja hyvin toteutettavissa. Ei tule mieleen mistä en pitänyt, sillä tehtävän teko sujui omalta osaltani hyvin.

Lucidpressissä hyvää oli sen monipuoliset teemat.

Lucidpress oli huono työkalu, koska sitä on vaikee käyttää

Lucidpress oli mielestäni aika huono, koska sitä oli välillä vaikea käyttää ja se oli mielestäni aika turha.

Google Classroom sen sijaan sai lähes yksinomaan kiitosta; peräti 29 opiskelijaa mainitsi sen olevan hyvä tai erittäin hyvä työskentelyalusta.

Vaikka Lucidpress ei sovelluksena vakuuttanutkaan kaikkia, mielestäni harjoitus sujui hyvin ja sen avulla sanastoa opittiin selvästi. Myös kurssikokeen yhteydessä keräämässäni kurssipalautteessa todella moni mainitsi juuri tämän tehtävän hyödyllisenä ja mukavana, eräs opiskelija muun muassa kirjoitti, että ”Bo hemma hos oss oli nautinnollista tuottaa.” 



Kiitos vielä hankekumppanilleni Merjalle hyvästä vinkistä pyytää opiskelijoita esittelemään tuotoksiaan toisilleen. Se kannatti ja toimi hyvin! Suurkiitos myös RUB12.3 -ryhmän opiskelijoilleni innostuneesta ja väsymättömästä työskentelystä.

2 kommenttia:

  1. Oli ilo lukea blogikirjoitustasi! Tehtävässä on mainiosti yhdistetty niin asumisaiheisen sanaston kuin kommentointifraasien opettelu, ja opiskelijat tuntuvat innostuneen aidosti tehtävästä. Se, että opiskelijasi pyysivät oikein saavansa kirjoittaa enemmän, kertoo kyllä TODELLA paljon. :)

    VastaaPoista
  2. Tämä tehtävä tosiaan innosti kirjoittamaan ja kurssikokeessakin huomasi, että sanastoa oli opittu hienosti.

    VastaaPoista