keskiviikko 12. huhtikuuta 2017

Asiakastilanteiden harjoittelu kirjallisesti reaaliajassa

Neljännen kokeiluni aihe oli alun perin pelien hyödyntäminen rakenteiden opettelussa, mutta kun sopivaa ympäristöä ei riittävän nopeasti alkanut löytyä, ryhdyin pohtimaan muita vaihtoehtoja. Opiskelijat ovat usein todenneet, että suullisissa harjoituksissa ei aina jää käsitystä siitä menikö lauserakenne ihan oikein, kun opettaja ei ennätä seuraamaan kaikkia keskusteluja jatkuvasti ja korjaamaan tuotosta. Mietin, olisiko jokin keino tuottaa näitä keskusteluja niin, että voisin seurata ja kommentoida keskusteluja reaaliajassa. Olin jo aiemmin eräässä koulutuksessa tutustunut Padlet-sovellukseen, ja hetken pohdittuani sain idean kokeilla Padletia näihin vuoropuheluharjoituksiin. Toteutin tämän kokeilun sairaanhoitajakoulutuksen ammattiruotsin kurssin tunneilla.

Perinteisesti olen antanut parikeskustelujen lähtötilanteen tunnilla paperilapulla tai kokoamalla aiheet Moodleen tauluksi. Perustin nyt Padletiin sivun, johon valmistelin seitsemän erilaista potilastapausta. Opiskelijat pääsivät kirjautumaan Padlet-seinälle salasanan avulla ja valitsivat pareittain yhden potilastapauksen hoidettavakseen.  Ohjeistin opiskelijoita käyttämään tunnistettavaa nimimerkkiä, sillä Padlet ei sinänsä vaadi kirjautumista vaan kommentointi onnistuu nimettömänäkin. Kuitenkin on selkeämpää, jos keskustelijoiden henkilöllisyys on opettajan tiedossa, etenkin jos tehtävätyyppiä käytettäisiin arvioitaviin tuotoksiin. Oheisessa kuvakaappauksessa olen opettajana kommentoinut kahta kohtaa isoilla kirjaimilla, jotta minun kommenttini erottuvat opiskelijoiden tuotoksesta.

Tälle kyseiselle oppitunnille ei valitettavasti ollutkaan atk-luokkaa käytettävissä, joten opiskelijat kirjautuivat verkkoon omilla läppäreillään tai älypuhelimillaan. Suurimmalla osalla yhteydet toimivat mainiosti, mutta muutama ei päässyt lainkaan kokeilemaan kirjoittamista. Kaikki saivat kuitenkin ideasta kiinni ja pitivät tehtävätyyppiä hyvänä ja virkistävänä. Heistä oli hauskaa ja hyödyllistä saada reaaliajassa kommenttia opettajalta rakenteisiin ja sanoihin liittyen, sillä pystyin seuraamaan kaikkia keskusteluja sitä mukaa kun ne etenivät ja kommentoin keskusteluihin tarvittaessa muokkaa kommenttia –toiminnon avulla.

Keräsin kurssipalautteen yhteydessä muutamalla kysymyksellä palauteta myös tästä tehtävästä, ja palaute oli kannustavaa. Opiskelijat kokivat tämän tyyppisen harjoittelun hauskaksi ja muutamat opiskelijat mainitsivat, että olisi hauskaa kokeilla samaa niin että tietokoneluokka on käytössä ja he pystyisivät täysipainoisesti osallistumaan. Puhelimen toiminta ei aina ollut täydellistä, ja eräällä ryhmällä hävisi kommentteja jonnekin bittiavaruuteen. Negatiivinen palaute liittyikin täysin juuri toimimattomiin välineisiin, kun taas tehtävä oli opiskelijoille mielekäs ja toivottiin että tällaista harjoittelua olisi ollut jo aiemminkin.

Monilla kursseillani on mahdollisuus osallistua oppitunteihin myös Adobe Connect-yhteydellä, ja Padlet-keskusteluja voisikin hyödyntää myös verkon kautta tapahtuvaan kielen harjoitteluun. Tarkoitus on tuottaa lyhyitä mutta täsmällisiä ilmauksia ja siksi chat-keskustelut sopivatkin mielestäni hyvin keskeisten rakenteiden drillaamiseen. Mielessäni on jo useita erilaisia sovellusmahdollisuuksia eri kursseille, ja minua viehättää erityisesti ajatus siitä että kirjoittaminen voi tapahtua luokkahuoneen ulkopuolellakin mutta on silti opettajan saavutettavissa, kun kaikki keskustelu tapahtuu reaaliajassa ja näkyy samalla ruudulla. 

6 kommenttia:

  1. Olen käyttänyt Padletia, mutta en ole koskaan aikaisemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että asetuksissa voi ryhmitellä kommentit tällä tavoin erillisiksi keskusteluiksi. Tätä pitikin heti kokeilla ja laadin jo ensi viikoksi keskustelukurssilaisilleni pienen harjoituksen. Kiitos huippuvinkistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla tämä taas oli ensimmäinen kerta kun käytin padletiä opiskelijoiden kanssa, vähän jännitti mutta olin itse sitten ihan yllättynyt siitä miten positiivisesti opiskelijat tähän suhtautuivat ja "melkein innostuivat". Itsellekin oli hyvä kun kerrankin pystyin tarkkailemaan kaikkia keskusteluja.

      Poista
    2. Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .

      Poista
  2. Valitsivatko opiskelijat pareittain potilastapauksen, johon he laativat repliikit kirjallisesti, ja sen jälkeen he lukivat pareittain ne ääneen? Korjasitko vain kirjallista tuotosta vai annoitko palautetta myös ääntämistä? Padletista olen kuullut paljon hyvää, mutta en ole käyttänyt sitä vielä omilla tunneillani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teemme tosi paljon suullisia harjoituksia tunnilla valmiiksi annetuista lähtötilanteista improvisoiden, ja nyt tämä suullinen improvisointi vain tehtiin opettajalle näkyväksi ja kirjoitettiin suoraan padletiin. Opiskelijat saivat tässä valita haluamansa tapauksen. Ajatuksena oli että tämä voisi olla samankaltainen kuin monilla verkkokaupoilla on se chat-tyyppinen asiakaspalvelu ponnahdusikkunana. Tässä tehtävässä ei siis nyt varsinaisesti äännetty vaan pyrittiin tuottamaan spontaania kirjoittamista ja sitä kautta treenata tarkkuutta ja rohkeutta kielen tuottamiseen.
      Padletissä pitää vaan huomioida se että jos tehdään näitä keskusteluketjuja, niin ne kannattaa sijoitella ylhäältä alas eteneviksi, muutoin ne menevät päällekkäin ruudulla. Keskusteluunhan voi sitten liittää kuvia, videolinkkejä tai muitakin esityksiä jos tarvitsee.

      Poista
  3. Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .

    VastaaPoista