maanantai 10. huhtikuuta 2017

Lukion joustoviikon digitaalisen kirjoittamisen kurssi (TO02)


Koulussamme järjestettiin viime viikolla ensimmäistä kertaa joustoviikko, jonka aikana jokainen opiskelija suoritti yhden lukiokurssin. DigSkriv-hankkeesta innoittuneena järjestin englannin opettajakollegani kanssa digitaalisen kirjoittamisen kurssin; kollega piti puoli kurssia englannin oppitunteja ja minä toisen puolikkaan ruotsia. Aikaa oli ruotsin osuutta varten 10 x 75 minuuttia. Kurssi oli uuden opetussuunnitelman mukainen teemaopintojen TO02-kurssi (Tutkiva työskentely teknologialla), jossa yhtenä tavoitteena oli harjoitella kirjoittamista eri sovelluksia käyttäen.

Koska mitään valmista oppimateriaalia ei ollut ja kurssia oli aloittamassa 11 opiskelijaa eri vuosikursseilta, valitsin kurssille kaksi pääteemaa: Suomi ja kulttuuri (elokuva, teatteri, kuvataide). Ajattelin, että nämä ovat aiheita, joista keksisin itseänikin kiinnostavia tehtäviä ja Suomi 100 -teema on nyt ajankohtainen. Lopulta jouduin hieman poikkeamaan alkuperäisestä suunnitelmastani, koska aika ei riittänyt museovierailuun. Niinpä vaihdoin alun perin suunnittelemani taideteoksen esittelyn oman koulun esittelyyn ja päätin kirjoituttaa opiskelijoilla Storybird-tarinat.

Halusin yhdistellä kurssilla sekä perinteistä että multimediaista kirjoittamista ja käyttää sellaisia sovelluksia, joita DigSkriv-hankkeen kumppanini olivat jo kokeilleet käytännössä. Valitsin kolme sovellusta: Story Scrapbookin, Adobe Sparkin ja Storybirdin. Työskentelyalustaksi valitsin Google Classroomin ja sinne tallensin kaikki itse laatimieni harjoitusten tehtävänannot. Kirjoittamisen lomaan sijoittelin jonkin verran myös muita tehtäviä (sanastoharjoituksia, luetun ja kuullun ymmärtämistä), hyödynsin Svenska nu:n tarjoamaa valmista oppimateriaalia, ja viikon aikana ehdimme katsoa elokuvankin sekä käydä teatterissa. Anonyymin kurssipalautteen keräsin Google Formsiin laatimallani kyselyllä. Lopulta sairastumisista johtuen yhdeksän opiskelijaa suoritti kurssin. Heistä kuusi oli 1. vuoden opiskelijoita.

Aloitimme Suomi-teemalla ja katsoimme aluksi Svenska nu:n materiaaleista löytämäni Mitt Finland är ditt -videon http://svenskanu.fi/laromaterial/harjoitukset/mitt-finland-ar-ditt/. Videoon liittyvä tehtävä olisi ollut määrä tehdä värillisille paperilapuille käsin kirjoittaen, mutta muutin tehtävää niin, että opiskelijat tekivät sen käyttäen Story Scrapbook -sovellusta http://storyscrapbook.com/. Hankekumppanini Jaanan blogitekstin perusteella osasin varautua mahdollisiin ongelmiin tämän ohjelman kanssa ja kävikin niin, että muutaman opiskelijan kone ei sovellusta avannut ja siksi he tekivät tehtävän alkuperäisen suunnitelman mukaan paperilapuille. Story Scrapbook soveltui kyllä toimiessaan tähän tehtävään hyvin ja valmiista töistä tuli mielestäni hienoja. Tehtävä oli mukava ja sopivan helppo aloitus kurssille. Opiskelijan luvalla liitän tähän kuvan yhdestä valmiista työstä.

Koska kuntavaalit olivat aivan ovella, ajattelin, että vaaliteemaakin olisi hyvä käsitellä. Löysin Radio X3M:n sivuilta vähän kieli poskella tehtyjä vaalikiertuevlogeja https://svenska.yle.fi/x3m, joista muutamaan laadin kysymyksiä suomeksi. Tämä tehtävä oli ihan hauska välipala kirjoittamisen lomaan ja toisaalta hyvää harjoitusta sähköisen ylioppilaskokeen videotehtäviä varten.

Seuraavana aiheena käsittelimme elokuvaa. Olin laatinut etukäteen elokuvasanaston ja pelasimme sanoilla ensin Quizlet livea. Tämän jälkeen tutustuimme lyhyesti elokuvaan Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann katsomalla siitä trailerin ja lukemalla lyhyen kuvauksen. Olin tilannut etukäteen Walhallan Filmotekista http://walhalla.fi/toiminta/alasivu/ kyseisen elokuvan, jotta voisimme katsoa se kurssilla. Ennen elokuvaa opiskelijat kirjoittivat Google Docsilla lyhyet viestit, joissa kutsuivat kaverinsa katsomaan elokuvaa. Viestit tallennettiin Classroomiin, minä tarkastin ne ja - tehokkaita, kun olimme - jokainen laati myös lyhyen asiaviestin, jossa varasi koko ryhmälle teatteriliput.

Olisi ollut ihan mukava vaihtaa viestejä opiskelijoiden välillä, mutta päätimme yhdessä, että viestit kirjoitetaan minulle, koska kaikki eivät tunteneet toisiaan etukäteen. Viestien valmistuttua opiskelijat lukivat vielä kaksi elokuva-aiheista LL-Bladetin artikkelia ja tekivät niihin laaditut tekstin ymmärtämisen ja sanastoharjoitukset niin ikään Svenska nu:n sivulta http://svenskanu.fi/ll-bladet/. Elokuvan katsomisen jälkeen jokainen kirjoitti Docsilla blogitekstin muotoon lyhyen arvostelun elokuvasta.

Tässä vaiheessa olimme jo torstaissa ja päivän aikana oli tarkoitus laatia sekä koulun esittelyt käyttäen Adobe Sparkia https://spark.adobe.com/ että kirjoittaa omat tarinat Storybird-sovelluksella https://storybird.com/ . Opiskelijat olivat jo aloittaneet ensimmäisen tehtävän kuvaamalla eri paikkoja ja ihmisiä koululla. Tarkoitus oli tehdä sellainen koulun esittely, jonka voisi vaikka näyttää luokkakavereille, jos lähtisi Ruotsiin opiskelijavaihtoon. Kolme opiskelijaa oli aikaisemmalla kurssillani käyttänyt Adobe Sparkia, muille sovellus oli uusi. Työskentely sujui hyvin ja esityksistä tuli varsin monipuolisia. Jokainen kirjoitti oman kielitaitonsa mukaan osa vähän pidempiä tekstejä, osa melkeinpä vain lyhyitä kuvatekstejä. Pisimmissä esityksissä käsiteltiin koulun tilojen lisäksi mm. Suomen luokatonta lukiojärjestelmää sekä perinteitä: Vanhojenpäivää, penkkareita ja lakkiaisia.

Esittelyt olivat aika suuritöisiä, mutta samana päivänä jokainen puursi vielä Storybirdillä oman tarinansa. Sovimme, että kaikki saivat kirjoittaa, mistä halusivat ja joko lapsille suunnatun sadun tai jotain asiapitoisempaa. Vähintään 2-3 kuvaa piti käyttää. Suurin osa pääsi nopeasti kirjoittamisen vauhtiin ja antoi mielikuvituksensa lentää, parilla opiskelijalla oli vähän vaikeuksia keksiä tarinan alkua, mutta lopulta jokainen sai tehtävän suoritettua. Sekä koulun esittelyjen että tarinoiden linkit jokainen tallensi Classroomiin. Storybirdin kuvat ovat todella valloittavia ja tarinoista tuli upeita! Opiskelijan luvalla linkitän yhden tarinan tähän:





Illalla menimme katsomaan Espoon kaupunginteatteriin Susanna Alakosken kirjoittamaa näytelmää Laina och fåglarna. Siirtolaisuutta mm. ruotsinsuomalaisten näkökulmasta käsittelevä esitys oli hyvin ajankohtainen ja puhutteleva. Esitys oli tekstitetty suomeksi – onneksi, koska se oli kielellisesti paikoin hieman vaikea. Seuraavana päivänä, kurssin päätöstunnilla, teimme teatterisanastoon liittyvän, itse laatimani harjoituksen, jossa ensin kerrattiin vähän adjektiivien ja substantiivien yhteistaivutusta (kielioppiasia, jossa huomasin usealla olevan ongelmia) ja lopuksi jokainen kirjoitti vielä lyhyen arvostelun teatterista.

Viikko oli tosi työntäyteinen. Opiskelijat kirjoittivat neljä perinteistä kirjoitelmaa ja tekivät kolme multimediaista kirjoitusharjoitusta sekä koko joukon muita tehtäviä. Nopeille olin laatinut vielä lisäharjoituksiakin valmiiksi Classroomiin ja muutamat niitä tekivätkin. Docsilla kirjoitetut kirjoitelmat tarkastin ja palautin pisteytettyinä, muita ohjasin tunnilla kirjoitusvaiheessa ja annoin niistä lopuksi henkilökohtaisen suullisen palautteen, mutta niitä ei sen kummemmin kirjoittamisen jälkeen enää korjailtu tai kirjoitettu puhtaaksi.

Käyttämämme sovellukset olivat sekä minulle että opiskelijoille uusia; vain Adobe Sparkia olin käyttänyt kerran aikaisemmin yhdellä kurssillani, kuten aikaisemmin jo mainitsinkin. DigSkriv -hankeen blogiteksteistä sai erinomaisen käsityksen siitä, millaisista sovelluksista oli kyse ja kaikkia oli siksi erittäin helppo käyttää. Opiskelijat pystyivät kirjautumaan kaikkiin sovelluksiin samoilla Googlen tunnuksilla, mikä helpotti työskentelyä.

Jännitin vähän, millaista palautetta opiskelijoilta saisin, kun ihan ensimmäistä kertaa tällaista kurssia pidin. Palaute oli ilahduttavan positiivista, vaikka muutamat opiskelijat olivat olleet kurssin suhteen hieman epäluuloisia. Parissa kommentissa toivottiin ryhmätöitä, mikä onkin hyvä ehdotus tulevaisuutta varten. Tässä on kootusti joitakin vastauksia eri kysymyksiin. Pyysin opiskelijoita mm. kertomaan, millaisia odotuksia heillä oli kurssin suhteen ja miten he arvioivat omaa suoriutumistaan kurssilla. Joissakin kommenteissa puhutaan kursseista tai molemmista aineista. Opiskelijat viittaavat siis myös englannin osuuteen. Englannin tunneilla kirjoittamisen virikkeinä olivat kirjallisuus ja elokuvat.

Luulin, että tämä kurssi olisi huono, mutta se olikin odotuksiani parempi.

Kurssi vastasi aika paljon odotuksiani. Kurssin molemmissa osissa oli helppo käyttää google classroomia ja muita ohjelmia. En muuttaisi mitään

Oletin, että kurssit olisi paljon vaikeampia tai työläitä, mutta kurssi oli yllättävän helppo suorittaa kokonaisuudessaan.

Odotin, että kurssi on todella tylsä, mutta se ylitti odotukseni täysin. Pidin siitä ja tämä oli erittäin hyödyllinen, sekä sivistyksen, kielitaidon ja yo-kirjoitusten kannalta. Minusta kurssissa voisi olla enemmän yhteistä tekemistä. Molemmat aineet olivat toimivia.

Odotin kurssin olevan paljon tylsempi mutta kurssi oli yllättävän mukava. Kurssia muuttaisin siten, että ryhmätöitä olisi enemmän. Ruotsin kurssi oli hyvä, koska katsottiin elokuva ja mentiin teatteriin.

Mielestäni parannuin kirjoittajana tällä kurssilla, ja olen tyytyväinen että valitsin kurssin koska sanavarastoni ja kirjoitustaitoni parani. Vielä olisin voinut enemmän paneutua tehtäviin.


Onnistuin kurssilla omasta mielestäni hyvin, sekä sain todella paljon harjoitusta molempien kielien esseiden kirjoittamiseen.

Ylitin itseni! Rankka viikko (+työt päälle) mutta tein kaiken ajallaan ja viimeisen päälle, ainakin yritin!


Lämpimät kiitokset Tainalle ja koko ohjausryhmälle sekä inspiroiville kumppaneille yhteistyöstä tämän DigSkriv-hankkeen aikana! Tämä on ollut erittäin innostavaa ja opettavaista, eikä tälle innostukselle ja uuden opettelulle näy loppua nyt, kun olen alkuun päässyt 😊 Luonnollisesti suuret kiitokset myös joustoviikon kurssilaisille uutterasta osallistumisesta!





5 kommenttia:

  1. Upea kokeilu ja hienosti nivoit monta sovellusta tarkoituksenmukaisesti yhteen :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .

      Poista
  2. Hieno kokonaisuus!
    Kuinka monta tuntia sinulla meni tämän kaiken valmistelemiseen?

    VastaaPoista
  3. Kiitos! Kurssin sisältöä olin suunnitellut pikku hiljaa syksystä alkaen ja monet ideathan olivat tästä hankkeesta ja blogista lähtöisin. Valmiiksi haudutellut tehtävät kirjoittelin sitten vasta juuri ennen kurssia Driveen valmiiksi.

    VastaaPoista
  4. Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .

    VastaaPoista