Koulussamme järjestettiin viime viikolla ensimmäistä kertaa
joustoviikko, jonka aikana jokainen opiskelija suoritti yhden lukiokurssin.
DigSkriv-hankkeesta innoittuneena järjestin englannin opettajakollegani kanssa
digitaalisen kirjoittamisen kurssin; kollega piti puoli kurssia englannin
oppitunteja ja minä toisen puolikkaan ruotsia. Aikaa oli ruotsin osuutta varten
10 x 75 minuuttia. Kurssi oli uuden opetussuunnitelman mukainen teemaopintojen
TO02-kurssi (Tutkiva työskentely teknologialla), jossa yhtenä tavoitteena oli
harjoitella kirjoittamista eri sovelluksia käyttäen.
Koska mitään valmista oppimateriaalia ei ollut ja kurssia
oli aloittamassa 11 opiskelijaa eri vuosikursseilta, valitsin kurssille kaksi pääteemaa:
Suomi ja kulttuuri (elokuva, teatteri, kuvataide). Ajattelin, että nämä ovat
aiheita, joista keksisin itseänikin kiinnostavia tehtäviä ja Suomi 100 -teema
on nyt ajankohtainen. Lopulta jouduin hieman poikkeamaan alkuperäisestä
suunnitelmastani, koska aika ei riittänyt museovierailuun. Niinpä vaihdoin alun
perin suunnittelemani taideteoksen esittelyn oman koulun esittelyyn ja päätin
kirjoituttaa opiskelijoilla Storybird-tarinat.
Halusin yhdistellä kurssilla sekä perinteistä että
multimediaista kirjoittamista ja käyttää sellaisia sovelluksia, joita
DigSkriv-hankkeen kumppanini olivat jo kokeilleet käytännössä. Valitsin kolme
sovellusta: Story Scrapbookin, Adobe Sparkin ja Storybirdin. Työskentelyalustaksi
valitsin Google Classroomin ja sinne tallensin kaikki itse laatimieni
harjoitusten tehtävänannot. Kirjoittamisen lomaan sijoittelin jonkin verran
myös muita tehtäviä (sanastoharjoituksia, luetun ja kuullun ymmärtämistä),
hyödynsin Svenska nu:n tarjoamaa valmista oppimateriaalia, ja viikon aikana
ehdimme katsoa elokuvankin sekä käydä teatterissa. Anonyymin kurssipalautteen
keräsin Google Formsiin laatimallani kyselyllä. Lopulta sairastumisista johtuen
yhdeksän opiskelijaa suoritti kurssin. Heistä kuusi oli 1. vuoden opiskelijoita.
Aloitimme Suomi-teemalla ja katsoimme aluksi Svenska nu:n
materiaaleista löytämäni Mitt Finland är ditt -videon http://svenskanu.fi/laromaterial/harjoitukset/mitt-finland-ar-ditt/. Videoon
liittyvä tehtävä olisi ollut määrä tehdä värillisille paperilapuille käsin
kirjoittaen, mutta muutin tehtävää niin, että opiskelijat tekivät sen käyttäen
Story Scrapbook -sovellusta http://storyscrapbook.com/.
Hankekumppanini Jaanan blogitekstin perusteella osasin varautua mahdollisiin
ongelmiin tämän ohjelman kanssa ja kävikin niin, että muutaman opiskelijan kone
ei sovellusta avannut ja siksi he tekivät tehtävän alkuperäisen suunnitelman
mukaan paperilapuille. Story Scrapbook soveltui kyllä toimiessaan tähän
tehtävään hyvin ja valmiista töistä tuli mielestäni hienoja. Tehtävä oli mukava
ja sopivan helppo aloitus kurssille. Opiskelijan luvalla liitän tähän kuvan yhdestä valmiista työstä.
Koska kuntavaalit olivat aivan ovella, ajattelin, että vaaliteemaakin
olisi hyvä käsitellä. Löysin Radio X3M:n sivuilta vähän kieli poskella tehtyjä
vaalikiertuevlogeja https://svenska.yle.fi/x3m,
joista muutamaan laadin kysymyksiä suomeksi. Tämä tehtävä oli ihan hauska
välipala kirjoittamisen lomaan ja toisaalta hyvää harjoitusta sähköisen
ylioppilaskokeen videotehtäviä varten.
Seuraavana aiheena käsittelimme elokuvaa. Olin laatinut
etukäteen elokuvasanaston ja pelasimme sanoilla ensin Quizlet livea. Tämän
jälkeen tutustuimme lyhyesti elokuvaan Hundraåringen
som klev ut genom fönstret och försvann katsomalla siitä trailerin ja lukemalla
lyhyen kuvauksen. Olin tilannut etukäteen Walhallan Filmotekista http://walhalla.fi/toiminta/alasivu/
kyseisen elokuvan, jotta voisimme katsoa se kurssilla. Ennen elokuvaa opiskelijat
kirjoittivat Google Docsilla lyhyet viestit, joissa kutsuivat kaverinsa
katsomaan elokuvaa. Viestit tallennettiin Classroomiin, minä tarkastin ne ja
- tehokkaita, kun olimme - jokainen laati myös lyhyen asiaviestin, jossa varasi
koko ryhmälle teatteriliput.
Olisi ollut ihan mukava vaihtaa viestejä opiskelijoiden
välillä, mutta päätimme yhdessä, että viestit kirjoitetaan minulle, koska
kaikki eivät tunteneet toisiaan etukäteen. Viestien valmistuttua opiskelijat
lukivat vielä kaksi elokuva-aiheista LL-Bladetin artikkelia ja tekivät niihin
laaditut tekstin ymmärtämisen ja sanastoharjoitukset niin ikään Svenska nu:n
sivulta http://svenskanu.fi/ll-bladet/.
Elokuvan katsomisen jälkeen jokainen kirjoitti Docsilla blogitekstin muotoon
lyhyen arvostelun elokuvasta.
Tässä vaiheessa olimme jo torstaissa ja päivän aikana oli
tarkoitus laatia sekä koulun esittelyt käyttäen Adobe Sparkia https://spark.adobe.com/ että kirjoittaa
omat tarinat Storybird-sovelluksella https://storybird.com/
. Opiskelijat olivat jo aloittaneet ensimmäisen tehtävän kuvaamalla eri
paikkoja ja ihmisiä koululla. Tarkoitus oli tehdä sellainen koulun esittely,
jonka voisi vaikka näyttää luokkakavereille, jos lähtisi Ruotsiin
opiskelijavaihtoon. Kolme opiskelijaa oli aikaisemmalla kurssillani käyttänyt
Adobe Sparkia, muille sovellus oli uusi. Työskentely sujui hyvin ja esityksistä
tuli varsin monipuolisia. Jokainen kirjoitti oman kielitaitonsa mukaan osa
vähän pidempiä tekstejä, osa melkeinpä vain lyhyitä kuvatekstejä. Pisimmissä
esityksissä käsiteltiin koulun tilojen lisäksi mm. Suomen luokatonta
lukiojärjestelmää sekä perinteitä: Vanhojenpäivää, penkkareita ja lakkiaisia.
Illalla menimme katsomaan Espoon kaupunginteatteriin
Susanna Alakosken kirjoittamaa näytelmää Laina
och fåglarna. Siirtolaisuutta mm. ruotsinsuomalaisten näkökulmasta
käsittelevä esitys oli hyvin ajankohtainen ja puhutteleva. Esitys oli
tekstitetty suomeksi – onneksi, koska se oli kielellisesti paikoin hieman
vaikea. Seuraavana päivänä, kurssin päätöstunnilla, teimme teatterisanastoon
liittyvän, itse laatimani harjoituksen, jossa ensin kerrattiin vähän
adjektiivien ja substantiivien yhteistaivutusta (kielioppiasia, jossa huomasin
usealla olevan ongelmia) ja lopuksi jokainen kirjoitti vielä lyhyen arvostelun
teatterista.
Viikko oli tosi työntäyteinen. Opiskelijat kirjoittivat neljä
perinteistä kirjoitelmaa ja tekivät kolme multimediaista kirjoitusharjoitusta
sekä koko joukon muita tehtäviä. Nopeille olin laatinut vielä
lisäharjoituksiakin valmiiksi Classroomiin ja muutamat niitä tekivätkin. Docsilla
kirjoitetut kirjoitelmat tarkastin ja palautin pisteytettyinä, muita ohjasin
tunnilla kirjoitusvaiheessa ja annoin niistä lopuksi henkilökohtaisen suullisen
palautteen, mutta niitä ei sen kummemmin kirjoittamisen jälkeen enää korjailtu
tai kirjoitettu puhtaaksi.
Käyttämämme sovellukset olivat sekä minulle että opiskelijoille
uusia; vain Adobe Sparkia olin käyttänyt kerran aikaisemmin yhdellä kurssillani,
kuten aikaisemmin jo mainitsinkin. DigSkriv -hankeen blogiteksteistä sai
erinomaisen käsityksen siitä, millaisista sovelluksista oli kyse ja kaikkia oli siksi
erittäin helppo käyttää. Opiskelijat pystyivät kirjautumaan kaikkiin
sovelluksiin samoilla Googlen tunnuksilla, mikä helpotti työskentelyä.
Jännitin vähän, millaista palautetta opiskelijoilta saisin,
kun ihan ensimmäistä kertaa tällaista kurssia pidin. Palaute oli ilahduttavan
positiivista, vaikka muutamat opiskelijat olivat olleet kurssin suhteen hieman epäluuloisia. Parissa kommentissa toivottiin ryhmätöitä, mikä onkin hyvä
ehdotus tulevaisuutta varten. Tässä on kootusti joitakin vastauksia eri kysymyksiin. Pyysin opiskelijoita mm. kertomaan, millaisia odotuksia heillä oli kurssin suhteen ja
miten he arvioivat omaa suoriutumistaan kurssilla. Joissakin kommenteissa
puhutaan kursseista tai molemmista aineista. Opiskelijat viittaavat siis myös
englannin osuuteen. Englannin tunneilla kirjoittamisen virikkeinä olivat
kirjallisuus ja elokuvat.
Luulin, että tämä kurssi olisi huono, mutta se olikin odotuksiani parempi.
Kurssi vastasi aika paljon odotuksiani. Kurssin molemmissa osissa oli
helppo käyttää google classroomia ja muita ohjelmia. En muuttaisi mitään
Oletin, että kurssit olisi paljon vaikeampia tai työläitä, mutta kurssi oli
yllättävän helppo suorittaa kokonaisuudessaan.
Odotin, että kurssi on todella tylsä,
mutta se ylitti odotukseni täysin. Pidin siitä ja tämä oli erittäin
hyödyllinen, sekä sivistyksen, kielitaidon ja yo-kirjoitusten kannalta. Minusta
kurssissa voisi olla enemmän yhteistä tekemistä. Molemmat aineet olivat
toimivia.
Odotin kurssin olevan paljon tylsempi mutta kurssi oli yllättävän mukava.
Kurssia muuttaisin siten, että ryhmätöitä olisi enemmän. Ruotsin kurssi oli
hyvä, koska katsottiin elokuva ja mentiin teatteriin.
Mielestäni parannuin kirjoittajana tällä kurssilla, ja olen tyytyväinen
että valitsin kurssin koska sanavarastoni ja kirjoitustaitoni parani. Vielä
olisin voinut enemmän paneutua tehtäviin.
Onnistuin kurssilla omasta mielestäni hyvin, sekä sain todella paljon harjoitusta
molempien kielien esseiden kirjoittamiseen.
Ylitin itseni! Rankka viikko (+työt päälle) mutta tein kaiken ajallaan ja
viimeisen päälle, ainakin yritin!
Lämpimät kiitokset Tainalle ja koko ohjausryhmälle sekä inspiroiville kumppaneille
yhteistyöstä tämän DigSkriv-hankkeen aikana! Tämä on ollut erittäin innostavaa
ja opettavaista, eikä tälle innostukselle ja uuden opettelulle näy loppua nyt,
kun olen alkuun päässyt 😊 Luonnollisesti suuret kiitokset myös joustoviikon kurssilaisille uutterasta osallistumisesta!
Upea kokeilu ja hienosti nivoit monta sovellusta tarkoituksenmukaisesti yhteen :).
VastaaPoistaHi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
PoistaHieno kokonaisuus!
VastaaPoistaKuinka monta tuntia sinulla meni tämän kaiken valmistelemiseen?
Kiitos! Kurssin sisältöä olin suunnitellut pikku hiljaa syksystä alkaen ja monet ideathan olivat tästä hankkeesta ja blogista lähtöisin. Valmiiksi haudutellut tehtävät kirjoittelin sitten vasta juuri ennen kurssia Driveen valmiiksi.
VastaaPoistaHi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .
VastaaPoista