Mitä tein ja millä
sovelluksella
Tein ensimmäisen kokeilun tietotekniikan toisen vuoden
opiskelijoiden kanssa. Kokeilussa opiskelijat käsikirjoittivat kotona pareittain
kaksi omaan alaansa liittyvää puhelinkeskustelua, epävirallisemman ja
virallisemman: Sen jälkeen he nauhoittivat puhelut käyttäen iPadin Puppet Pals ohjelmaa. Opiskelijat
tallensivat puhelunsa Moodleen keskustelupalstalle. Sitten jokaisen opiskelijan
piti käydä kuuntelemassa ja katsomassa 4 muiden tekemää puhelua ja kirjoittaa
lyhyesti kommentti ruotsiksi, mikä puhelun teema oli ja oliko puhelu
epävirallinen vai virallinen. Kävin myös itse kuuntelemassa kaikki puhelut ja
annoin opiskelijoille palautta sanavalinnoista, tyylistä, kohteliaisuudesta ja
kieliopista.
Sirja Fräntin
osallistuminen kokeiluun
Tiimimme opiskelijajäsen Sirja Fränti teki opiskelijoille
palautekyselyn Google Forms sovelluksella.
Hän esitteli opiskelijoille kysymykset AC:n kautta reaaliaikaisesti ja
opiskelijat vastasivat samalla kyselyyn. Kahteen kysymykseen opiskelijat saivat
kirjoittaa kommenttejaan ja muut olivat monivalintatehtäviä. Sovelluksen avulla Sirja sai valmiit
diagrammit monivalintatehtävistä ja sen lisäksi hän kokosi vastaukset avoimiin
kysymyksiin. Ohessa linkki kyselyyn: https://goo.gl/forms/GZBZnPjJnOunoo322.
Opiskelijat arvostivat, että Sirja esitteli itse kyselyn ja he vastasivat hyvin
avoimiin kysymyksiin.
Miten kokeilu
onnistui?
Kaikki opiskelijat olivat tehneet sovitusti käsikirjoitukset
kotona ja nauhoituspäiväksi olin varannut luokan, jossa oli lainattavia
iPadeja. Kerroin ja näytin heille ohjelman, millä nauhoitus tehdään ja osoitin
heille paikat, minne nauhoitusta voi mennä tekemään. Meillä oli yhteensä aikaa kaksi oppituntia ja
kaikki saivat suoritettua tehtävän tämän ajan puitteissa. Sirjan
monivalintakysymyksiin opiskelijat vastasivat seuraavalla tavalla:
83,3 % oli sitä mieltä, että Puhelinkeskustelujen
käsikirjoitusten laatiminen ja iPad-sovelluksella äänittäminen edistivät
oppimista. 88,9 % kertoi, että iPad-sovelluksen
käyttö teki tehtävän suorittamisesta
mielenkiintoisempaa verrattuna aiemmin ruotsin kursseilla käytettyihin
oppimistapoihin. 88,9 % oli sitä mieltä, että tehtävän (puhelinkeskustelujen
käsikirjoitusten laatiminen ja äänittäminen) oli hyödyllistä käytännön harjoittelua tulevaa työuraa ajatellen.
77,8 % opiskelijoista koki, että muiden tuotosten kuunteleminen oli
hyödyllistä.
Avoimissa vastauksissan opiskelijat
kertoivat, että he pitivät vaihtelevasta työtavasta, sovelluksen helppokäyttöisyydestä
ja vuorovaikutteisuudesta. Joitakin
ärsytti sovelluksen lapsellisuus, kankea käyttöliittymä, se ettei kaikki
sovelluksen ominaisuudet olleet käytettävissä ja myös se, että sovellus kaatui
pari kertaa tallennuksen aikana. Vain yksi vastaaja ei pitänyt siitä, että
sovellus vaati opettelua ja tottumista.
Tehtävän avulla opiskelijat kertoivat oppineensa puhelinsanastoa,
keskustelun laadintaa, luontevaa ja tilanteen mukaista keskustelua ja
ääntämistä. Kun sai harjoitella useampaan otteeseen, ei ollut niin kovaa
painetta saada ääntämistä kerralla oikein. Tehtävässä oppi myös kuuntelemaan
paremmin muiden puhetta. Yksi vastaaja oli sitä mieltä, että tehtävä helpotti
oppimista ja hahmottamista. Tehtävässä
oppi myös tuntemaan kyseisen sovelluksen.
Olin tyytyväinen siihen, että
kaikki suhtautuvat tehtävään positiivisesti ja saivat nauhoitustehtävän hyvin
suoritettua. Kuuntelin puheluita hymy huulilla, koska opiskelijat olivat
eläytyneet rooleihinsa hyvin ja tilanteet olivat luontevia. Toisten kuuntelemiseen
osaa piti hieman patistella, osa teki myös sen tehtävän hyvin nopeasti.
GoogleFormisilla tehty lomake sai opiskelijat vastaamaan palautekysymysiin
hyvin ja kun näytin heille tulokset, he tutkivat vastauksia niin innokkaasti,
että päätin antaa heille seuraavaksi tehtäväksi Gallupin tekemisen, joka
tehtäisiin GoogleFormsilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti