torstai 1. joulukuuta 2016

Epävirallisen ja virallisen puhelinkeskustelun laatiminen iPad-sovelluksella

Mitä tein ja millä sovelluksella

Tein ensimmäisen kokeilun tietotekniikan toisen vuoden opiskelijoiden kanssa. Kokeilussa opiskelijat käsikirjoittivat kotona pareittain kaksi omaan alaansa liittyvää puhelinkeskustelua, epävirallisemman ja virallisemman: Sen jälkeen he nauhoittivat puhelut käyttäen  iPadin Puppet Pals ohjelmaa. Opiskelijat tallensivat puhelunsa Moodleen keskustelupalstalle. Sitten jokaisen opiskelijan piti käydä kuuntelemassa ja katsomassa 4 muiden tekemää puhelua ja kirjoittaa lyhyesti kommentti ruotsiksi, mikä puhelun teema oli ja oliko puhelu epävirallinen vai virallinen. Kävin myös itse kuuntelemassa kaikki puhelut ja annoin opiskelijoille palautta sanavalinnoista, tyylistä, kohteliaisuudesta ja kieliopista.


Sirja Fräntin osallistuminen kokeiluun

Tiimimme opiskelijajäsen Sirja Fränti teki opiskelijoille palautekyselyn Google Forms sovelluksella.  Hän esitteli opiskelijoille kysymykset AC:n kautta reaaliaikaisesti ja opiskelijat vastasivat samalla kyselyyn. Kahteen kysymykseen opiskelijat saivat kirjoittaa kommenttejaan ja muut olivat monivalintatehtäviä.  Sovelluksen avulla Sirja sai valmiit diagrammit monivalintatehtävistä ja sen lisäksi hän kokosi vastaukset avoimiin kysymyksiin. Ohessa linkki kyselyyn:  https://goo.gl/forms/GZBZnPjJnOunoo322. Opiskelijat arvostivat, että Sirja esitteli itse kyselyn ja he vastasivat hyvin avoimiin kysymyksiin.


Miten kokeilu onnistui? 

Kaikki opiskelijat olivat tehneet sovitusti käsikirjoitukset kotona ja nauhoituspäiväksi olin varannut luokan, jossa oli lainattavia iPadeja. Kerroin ja näytin heille ohjelman, millä nauhoitus tehdään ja osoitin heille paikat, minne nauhoitusta voi mennä tekemään.  Meillä oli yhteensä aikaa kaksi oppituntia ja kaikki saivat suoritettua tehtävän tämän ajan puitteissa. Sirjan monivalintakysymyksiin opiskelijat vastasivat seuraavalla tavalla:
83,3 % oli sitä mieltä, että Puhelinkeskustelujen käsikirjoitusten laatiminen ja iPad-sovelluksella äänittäminen edistivät oppimista.  88,9 % kertoi, että iPad-sovelluksen käyttö teki tehtävän suorittamisesta mielenkiintoisempaa verrattuna aiemmin ruotsin kursseilla käytettyihin oppimistapoihin. 88,9 % oli sitä mieltä, että tehtävän (puhelinkeskustelujen käsikirjoitusten laatiminen ja äänittäminen) oli hyödyllistä  käytännön harjoittelua tulevaa työuraa ajatellen. 77,8 % opiskelijoista koki, että muiden tuotosten kuunteleminen oli hyödyllistä.

Avoimissa vastauksissan opiskelijat kertoivat, että he pitivät vaihtelevasta työtavasta, sovelluksen helppokäyttöisyydestä ja vuorovaikutteisuudesta.  Joitakin ärsytti sovelluksen lapsellisuus, kankea käyttöliittymä, se ettei kaikki sovelluksen ominaisuudet olleet käytettävissä ja myös se, että sovellus kaatui pari kertaa tallennuksen aikana. Vain yksi vastaaja ei pitänyt siitä, että sovellus vaati opettelua ja tottumista.  Tehtävän avulla opiskelijat kertoivat oppineensa puhelinsanastoa, keskustelun laadintaa, luontevaa ja tilanteen mukaista keskustelua ja ääntämistä. Kun sai harjoitella useampaan otteeseen, ei ollut niin kovaa painetta saada ääntämistä kerralla oikein. Tehtävässä oppi myös kuuntelemaan paremmin muiden puhetta. Yksi vastaaja oli sitä mieltä, että tehtävä helpotti oppimista ja hahmottamista.  Tehtävässä oppi myös tuntemaan kyseisen sovelluksen.


Olin tyytyväinen siihen, että kaikki suhtautuvat tehtävään positiivisesti ja saivat nauhoitustehtävän hyvin suoritettua. Kuuntelin puheluita hymy huulilla, koska opiskelijat olivat eläytyneet rooleihinsa hyvin ja tilanteet olivat luontevia. Toisten kuuntelemiseen osaa piti hieman patistella, osa teki myös sen tehtävän hyvin nopeasti. GoogleFormisilla tehty lomake sai opiskelijat vastaamaan palautekysymysiin hyvin ja kun näytin heille tulokset, he tutkivat vastauksia niin innokkaasti, että päätin antaa heille seuraavaksi tehtäväksi Gallupin tekemisen, joka tehtäisiin GoogleFormsilla.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti