maanantai 27. helmikuuta 2017

Office 365 työkalujen hyödyntäminen talotekniikan harjoitustyössä

Mitä tein ja minkä sovelluksen avulla

Tein neljännen kokeiluni kahden talotekniikan kolmannen vuoden ryhmän kanssa opintojaksolla Svenska för husteknik.  He saivat paritehtäväksi referoida oman alan artikkelin, opettaa sen keskeisen sisällön luokkatovereille ja testata, mitä luokkatoverit oppivat.  Loin kummallekin ryhmälle Office 365 Class Notebookin, joka näkyi kullakin opiskelijalla Student Notebookina.   Opiskelijat opettivat aiheensa muille käyttämällä joko Office 365:n Power Pointia tai Swayta ja testasivat, miten luokkatoverit ymmärsivät opetetut asiat  Office 356:n Formisilla.


Miten ohjeistin tehtävän opiskelijoille

Koska kukaan ei ollut esitellyt opiskelijoille Office 365 työkaluja, näytin kirjautumisen portal.office.com kautta.  Käyttäjätunnus ja sanasana ovat samat kuin koulun verkossa. Esittelin  Class Notebookin ,  Student Notebookin, Swayn ja Power Pointin ja näytin, miltä esitykset näyttävät Swaylla tehtynä. Viimeiseksi kerroin, miten testaus tehdään Formsilla ja miten tulokset saadaan näkyviin.

Opiskelijat ovat oppineet referaatin tekemistä jo aikaisemmin viestinnän ja englannin tunneilla, mutta kävimme lyhyesti läpi, mikä referaatti on. Olin liittänyt Moodleen linkkejä aiheista referat ja referatmarkörer.  Opiskelimme passiivia, partisiippeja ja kävimme yhdessä läpi asiatekstien ominaispiirteitä, mm. lauseenvastikkeita ja erilaisia tapoja ilmaista genetiiviä.
Kehotin opiskelijoita valitsemaan aiheita, jotka ovat ajankohtaisia talotekniikan opinnoissa ja joihin he mahdollisesti voisivat syventyä opinnäytetyössään. Pyysin heitä näyttämään valitsemansa materiaalin etukäteen ja sen he myös tekivät. Tavoittena oli, että opiskelija tallentaa referaattinsa lähteineen, pitämänsä esityksen ja testinsä omaan Student Notebookiin ja jakaa sen sieltä muulle ryhmälle.


Miten kokeilu onnistui

Opiskelijoilla oli viikko aikaa tehdä tehtävä: 31 opiskelijasta 29:llä tehtävä oli valmiina esityspäivänä. Yksi pari oli poissa, eivätkä he olleet ilmoittaneet poissaolostaan etukäteen.  Mielestäni olisimme tarvinneet tähän tehtävään enemmän aikaa. Osalla opiskelijoista on ammattikoulutausta, joten tekstien lukeminen ja referoiminen oli haasteellista.  Uskon, että opiskelijat olisivat oppineet enemmän, jos he olisivat voineet tehdä referaatin ensin ja saada siihen ohjausta ja kommentteja ja esitys olisi ollut vasta sen jälkeen.  Nyt minun oli kommentoitava kaikki suoritukset yhtä aikaa. Referointi oli vaikeaa ja varsinkin tekstin muokkaaminen lyhemmäksi omin sanoin olisi vaatinut lisää harjoittelua.

Opiskelijat olivat pitäneet aikaisemmin muita suullisia esityksiä ja opetustehtävässään he muistivat hyvin mm. havainnollisuuden merkityksen, rauhallisuuden, selkeyden ja miten mielenkiinto herätetään ja pidetään yllä. Mutta monessa esityksessä opiskelijoilla oli dioissaan liikaa tekstiä ja kokonaisia lauseita, joita ei oltu muokattu suullista esitystä varten. Uskon, että syynä oli kiire ja se, etteivät he tällä kertaa ehtineet valmistautumaan kunnolla. Suurin osa teki esityksen Swaylla ja pari ryhmää  Power Pointilla. Osalla oli ollut vaikeuksia ja he eivät olleet saaneet kuviinsa tekstiä, vaan teksti näkyi erillisellä dialla. Jokainen ryhmä oli tehnyt testin Formsilla. Kaikki olivat käyttäneet vaihtoehtokysymyksiä ja kysymysten määrä vaihteli 3-10. Useimmilla kysymyksiä oli 5.  Esitysaikaa oli 2x45min/ryhmä, joten esitysten vertaiskommentointiin ei ollut aikaa. Usean esityksen seuraaminen ja testien tekeminen oli rankkaa sekä opiskelijoille että opettajalle.


Pyysin opiskelijoitaan lataamaan esityksensä, testinsä ja lähteensä Student Notebookiin ja jakamaan ryhmälleen, mutta osa jakoi ne kuitenkin Moodlen keskustelupalstalla, jonne he olivat laittaneet aiheet ja työparit. En tiedä, miksi näin tapahtui. Tehtävä oli vaativa ja se vei ehkä kaikki voimat. Tai kun palauttaa Moodleen, kaikki näkevät palautukset suoraan ilman eri jakamista. Esitysten jälkeen kävin vielä läpi kaikkien referaatit, esitykset ja testit ja annoin palautetta. Korjasin kielioppi- ja sanastovirheitä ja annoin palautetta referaatista, esityksestä ja testistä.


Mitä mieltä opiskelijat olivat tehtävästä

Ajanpuuttesta johtuen en ehtinyt tekemään palautekyselyäni lopputunnista, vaan pyysin opiskelijoita vastaamaan siihen myöhemmin. Sain vastauksia vain 10 opiskelijalta.
Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että opetustehtävän tekeminen ja testaaminen edistivät oppimista ja että Office 365 työkalujen käyttö teki tehtävän suorittamisesta mielenkiintoisempaa verrattuna aiemmin ruotsin tunneilla käytettyihin oppimistapoihin. Kysymykseeni: Mistä pidit/et pitänyt sain seuraavalaisia vastauksia:

-          Ovat helppoja käyttää ja pienellä vaivalla voi saada todella "näyttävän" esityksen
-          Kaikki oli ihan hauskoja!
-          Sai tehtyä hienomman näköisen esityksen
-          Sway oli aika helppokäyttöinen ja sillä sai helposti Power Pointista eroavan esityksen. Haittana on, kun sitä ei saa ladattua Offline käyttöä varten.
-          Swayn käyttö esitelmissä hyvää vaihtelua Power Pointille
-          Helppokäyttöinen
-          Jakaminen muokkaustilassa on helppoa. Kuvien asettelu Swayssa ei ollut niin intuitiivista kuin toivoin.
-          Epäselvä käyttää
-          Ajoittainen tökkiminen, koska työ tehdään nettiselaimessa. Ja toiminnallisuuksien hahmottaminen pikaisella käytöllä hankalaa, mutta varmaan, jos enemmän olisi tekemisissä, tulisi tutummaksi. Muutoin kyllä hyvä, että patistetaan kokeilemaan muitakin sovelluksia kuin perinteiset Word ja Powerpoint.

90 prosenttia koki, että tehtävän (oman alan tekstin referoiminen, opettaminen ja testaaminen) oli hyödyllistä käytännön harjoittelua tulevaa työuraa varten ja 80 % oli sitä mieltä, että muiden opiskelijoiden esitysten kuunteleminen ja testin tekeminen oli hyödyllistä. 70 % oli samaa ja 30 % täysin samaa mieltä siitä, että erilaisia digitaalisia sovelluksia tulisi käyttää opetuksessa jatkossa.



Mitä opiskelijat ja opettaja oppivat tästä kokeilusta

Kysymykseeni, mitä olet oppinut (sanasto, kielioppi, oman alan tekstien luku/referointi, esityksen ja testin tekeminen, oman esityksen kuuntelu, testeihin vastaaminen) sain palautetta jokaiselta vastaajalta.

-          Esitysten tekeminen mielestäni auttoi ja opetti paremmin perehtymään alan teksteihin ja sanastoihin. Myöskin muiden esitysten kuuntelu oli positiivista sillä aina niistä voi poimia itselle jotain asioita joita ei välttämättä ole huomannut aiemmin omassa esityksessä. Samalla esitykset auttoivat/auttavat parantamaan ruotsin ääntämisen taitoa ja auttaa lisäämään itseluottamusta kielen osaamisen suhteen
-          Jonkin verran alan sanastoa ja oppinut esitysten esittämistä ruotsiksi. Lisäksi peruskielioppiasioita, jotka unohtuneet!
-          Esityksiin sai enemmän varmuutta ja yrityksiin liittyvä sanasto tuli tutuksi.
-          Swayn käyttö oli mukavaa. Esityksen pito on vähän hankalaa kun ei ruotsia osaa niin hyvin kuin pitäisi. Mukavaa kuitenkin, kun kokeiltiin erilaisia esitystapoja.
-          Sanastoa
-          Olen oppinut oman alani sanastoa ja olen oppinut tekemään ja pitämään esitelmiä omasta aiheestani.
        Oman esityksen tekemisestä opin eniten sanastoa siinä tulleen kertauksen takia. Muiden esitysten kuulemisen yhteydessä tuntemattomia sanoja ei kerkeä katsomaan esim MOT:sta, ja esitystä ennen voisikin pitää pienen kertauksen tulevan esityksen tekniikan sanastosta Swaylla
-          Sanasto on ollut uutta
-          Esitysten pitäminen ruotsin kielellä ja yleisesti.
-          Sanastoa tuli uutta, kieliopin kauttakin ehkä kertautui vanhaa (mikä on aika pahasti hukassa), testien teko oli uutta, muilla kursseilla ei moisia ole ollenkaan. Esitysten pitäminen ja kuuntelu kanssa kurssilla hyvää, sillä esitystaitoja nykymuodossa ei näköjään ainakaan tällä alalla liikaa harjoiteta opintojen aikana.

Swaylla opiskelijat saivat aikaan mieleenpainuvia, jopa silmiä hiveleviä esityksiä. Formsilla testaus on nopeaa ja tulokset saa heti näkyviin. Class Notebook ja Student Notebook vaativat sekä opettajalta että opiskelijalta enemmän perehtymistä.  Tiedostojen liittäminen kuitenkin onnistuu hyvin, ja kommentointi sujui mielestäni nopeammin kuin Moodlessa.

Jäin pohtimaan, miksi niin moni jätti vastaamatta kyselyyn. Pitivätkö he sovelluksesta vai eivät? Osalla oli teknisiä ongelmia ja osalla ei, joten miksi opiskelijat eivät pyytäneet apua niiltä, jotka osasivat? Olisinko voinut parantaa viestintää ottamalla käyttöön Office 365:n Yammerin, joka mahdollistaa pikaviestinnän? Vai onko niin, että avun pyytämiseen on liian korkea kynnys? Mietin myös, miksi minä kieltenopettajana olin se henkilö, joka tutustutti opiskelijat tähän ohjelmaan tekniikan koulutusohjelmassa. Tehtävän lopputulos ei ollut ihan sitä, mitä odotin, mutta en syytä siitä opiskelijoita vaan itseäni: annoin liian vaativan tehtävän tehtäväksi liian lyhyessä ajassa.  






























3 kommenttia:

  1. Erittäin monipuolinen kokeilu! Uskon, että opiskelijasi ovat oppineet runsaasti uusia asioita – niin teknologiasta kuin itse aiheista. Olet todella miettinyt kokeilun kaikissa vaiheissa, mikä opiskelijoillesi saattaa olla haastavaa, miten he jaksavat ja mistä olisi heille hyötyä myös tulevaisuudessa, esimerkiksi opinnäytetyötä ajatellen. Tällainen opiskelijalähtöisyys ja oman toiminnan syvällinen pohdinta on varsin lämmittävää teknologian myllerrysten keskellä! :)

    VastaaPoista
  2. Olet tehnyt opiskelijoiden kanssa valtavan työn tässä kokeilussa! Opiskelijoilla selvästi oli intoa oppia uutta, koska suurin osa valitsi Swayn; Power Point olisi varmasti ollut se tutumpi ja siksi helpompi vaihtoehto. Vaikka palautteen antoi vain 10 opiskelijaa, vastauksista kuitenkin välittyy yleisesti tyytyväisyys sekä itse tehtävää että omaa suoriutumista kohtaan.

    Itse olen omissa kokeiluissani pohtinut joka kerta, miten kirjoitusprosessi olisi paras toteuttaa. Ensimmäisen kokeiluni jälkeen olen teettänyt aina ensimmäisen version johonkin kirjoitusalustalle, jonka jälkeen olen sen tarkastanut ja siitä on muokattu lopullinen versio jotain uutta sovellusta käyttäen. Toisinaan tämä on tuntunut vähän turhalle ja siihen on mennyt aikaakin melko paljon. Kun nyt luin kommenttisi, että olisi ollut aiheellista teettää referaatit ensin ja esitykset vasta sen jälkeen, voi olla että vaiheittain eteneminen on sittenkin paras ratkaisu myös jatkossa.

    VastaaPoista

  3. Hi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .

    VastaaPoista