Office 365 työkalujen
hyödyntäminen talotekniikan harjoitustyössä
Mitä tein ja minkä sovelluksen avulla
Tein
neljännen kokeiluni kahden talotekniikan kolmannen vuoden ryhmän kanssa
opintojaksolla Svenska för husteknik. He
saivat paritehtäväksi referoida oman alan artikkelin, opettaa sen keskeisen
sisällön luokkatovereille ja testata, mitä luokkatoverit oppivat. Loin kummallekin ryhmälle Office 365 Class Notebookin,
joka näkyi kullakin opiskelijalla Student Notebookina. Opiskelijat opettivat aiheensa muille käyttämällä
joko Office 365:n Power Pointia tai Swayta ja testasivat, miten luokkatoverit
ymmärsivät opetetut asiat Office 356:n
Formisilla.
Miten ohjeistin tehtävän
opiskelijoille
Koska kukaan
ei ollut esitellyt opiskelijoille Office 365 työkaluja, näytin kirjautumisen
portal.office.com kautta. Käyttäjätunnus
ja sanasana ovat samat kuin koulun verkossa. Esittelin Class Notebookin , Student Notebookin, Swayn ja Power Pointin ja
näytin, miltä esitykset näyttävät Swaylla tehtynä. Viimeiseksi kerroin, miten
testaus tehdään Formsilla ja miten tulokset saadaan näkyviin.
Opiskelijat
ovat oppineet referaatin tekemistä jo aikaisemmin viestinnän ja englannin
tunneilla, mutta kävimme lyhyesti läpi, mikä referaatti on. Olin liittänyt
Moodleen linkkejä aiheista referat ja referatmarkörer. Opiskelimme passiivia, partisiippeja ja
kävimme yhdessä läpi asiatekstien ominaispiirteitä, mm. lauseenvastikkeita ja
erilaisia tapoja ilmaista genetiiviä.
Kehotin
opiskelijoita valitsemaan aiheita, jotka ovat ajankohtaisia talotekniikan
opinnoissa ja joihin he mahdollisesti voisivat syventyä opinnäytetyössään.
Pyysin heitä näyttämään valitsemansa materiaalin etukäteen ja sen he myös
tekivät. Tavoittena oli, että opiskelija tallentaa referaattinsa lähteineen,
pitämänsä esityksen ja testinsä omaan Student Notebookiin ja jakaa sen sieltä
muulle ryhmälle.
Miten kokeilu onnistui
Opiskelijoilla
oli viikko aikaa tehdä tehtävä: 31 opiskelijasta 29:llä tehtävä oli valmiina
esityspäivänä. Yksi pari oli poissa, eivätkä he olleet ilmoittaneet
poissaolostaan etukäteen. Mielestäni
olisimme tarvinneet tähän tehtävään enemmän aikaa. Osalla opiskelijoista on
ammattikoulutausta, joten tekstien lukeminen ja referoiminen oli haasteellista. Uskon, että opiskelijat olisivat oppineet
enemmän, jos he olisivat voineet tehdä referaatin ensin ja saada siihen
ohjausta ja kommentteja ja esitys olisi ollut vasta sen jälkeen. Nyt minun oli kommentoitava kaikki suoritukset
yhtä aikaa. Referointi oli vaikeaa ja varsinkin tekstin muokkaaminen lyhemmäksi
omin sanoin olisi vaatinut lisää harjoittelua.
Opiskelijat
olivat pitäneet aikaisemmin muita suullisia esityksiä ja opetustehtävässään he
muistivat hyvin mm. havainnollisuuden merkityksen, rauhallisuuden, selkeyden ja
miten mielenkiinto herätetään ja pidetään yllä. Mutta monessa esityksessä
opiskelijoilla oli dioissaan liikaa tekstiä ja kokonaisia lauseita, joita ei
oltu muokattu suullista esitystä varten. Uskon, että syynä oli kiire ja se,
etteivät he tällä kertaa ehtineet valmistautumaan kunnolla. Suurin osa teki
esityksen Swaylla ja pari ryhmää Power
Pointilla. Osalla oli ollut vaikeuksia ja he eivät olleet saaneet kuviinsa
tekstiä, vaan teksti näkyi erillisellä dialla. Jokainen ryhmä oli tehnyt testin
Formsilla. Kaikki olivat käyttäneet vaihtoehtokysymyksiä ja kysymysten määrä
vaihteli 3-10. Useimmilla kysymyksiä oli 5.
Esitysaikaa oli 2x45min/ryhmä, joten esitysten vertaiskommentointiin ei
ollut aikaa. Usean esityksen seuraaminen ja testien tekeminen oli rankkaa sekä
opiskelijoille että opettajalle.
Pyysin
opiskelijoitaan lataamaan esityksensä, testinsä ja lähteensä Student
Notebookiin ja jakamaan ryhmälleen, mutta osa jakoi ne kuitenkin Moodlen
keskustelupalstalla, jonne he olivat laittaneet aiheet ja työparit. En tiedä, miksi
näin tapahtui. Tehtävä oli vaativa ja se vei ehkä kaikki voimat. Tai kun palauttaa Moodleen, kaikki näkevät
palautukset suoraan ilman eri jakamista. Esitysten
jälkeen kävin vielä läpi kaikkien referaatit, esitykset ja testit ja annoin
palautetta. Korjasin kielioppi- ja sanastovirheitä ja annoin palautetta
referaatista, esityksestä ja testistä.
Mitä mieltä opiskelijat olivat
tehtävästä
Ajanpuuttesta
johtuen en ehtinyt tekemään palautekyselyäni lopputunnista, vaan pyysin opiskelijoita
vastaamaan siihen myöhemmin. Sain vastauksia vain 10 opiskelijalta.
Kaikki
vastaajat olivat sitä mieltä, että opetustehtävän tekeminen ja testaaminen
edistivät oppimista ja että Office 365 työkalujen käyttö teki tehtävän
suorittamisesta mielenkiintoisempaa verrattuna aiemmin ruotsin tunneilla
käytettyihin oppimistapoihin. Kysymykseeni: Mistä pidit/et pitänyt sain
seuraavalaisia vastauksia:
-
Ovat
helppoja käyttää ja pienellä vaivalla voi saada todella "näyttävän"
esityksen
-
Kaikki
oli ihan hauskoja!
-
Sai
tehtyä hienomman näköisen esityksen
-
Sway oli
aika helppokäyttöinen ja sillä sai helposti Power Pointista eroavan esityksen.
Haittana on, kun sitä ei saa ladattua Offline käyttöä varten.
-
Swayn
käyttö esitelmissä hyvää vaihtelua Power Pointille
-
Helppokäyttöinen
-
Jakaminen
muokkaustilassa on helppoa. Kuvien asettelu Swayssa ei ollut niin intuitiivista
kuin toivoin.
-
Epäselvä
käyttää
-
Ajoittainen
tökkiminen, koska työ tehdään nettiselaimessa. Ja toiminnallisuuksien
hahmottaminen pikaisella käytöllä hankalaa, mutta varmaan, jos enemmän olisi
tekemisissä, tulisi tutummaksi. Muutoin kyllä hyvä, että patistetaan
kokeilemaan muitakin sovelluksia kuin perinteiset Word ja Powerpoint.
90
prosenttia koki, että tehtävän (oman alan tekstin referoiminen, opettaminen ja
testaaminen) oli hyödyllistä käytännön harjoittelua tulevaa työuraa varten ja
80 % oli sitä mieltä, että muiden opiskelijoiden esitysten kuunteleminen ja
testin tekeminen oli hyödyllistä. 70 % oli samaa ja 30 % täysin samaa mieltä
siitä, että erilaisia digitaalisia sovelluksia tulisi käyttää opetuksessa
jatkossa.
Mitä opiskelijat ja opettaja oppivat tästä
kokeilusta
Kysymykseeni,
mitä olet oppinut (sanasto, kielioppi, oman alan tekstien luku/referointi,
esityksen ja testin tekeminen, oman esityksen kuuntelu, testeihin vastaaminen)
sain palautetta jokaiselta vastaajalta.
-
Esitysten
tekeminen mielestäni auttoi ja opetti paremmin perehtymään alan teksteihin ja
sanastoihin. Myöskin muiden esitysten kuuntelu oli positiivista sillä aina
niistä voi poimia itselle jotain asioita joita ei välttämättä ole huomannut
aiemmin omassa esityksessä. Samalla esitykset auttoivat/auttavat parantamaan
ruotsin ääntämisen taitoa ja auttaa lisäämään itseluottamusta kielen osaamisen
suhteen
-
Jonkin
verran alan sanastoa ja oppinut esitysten esittämistä ruotsiksi. Lisäksi peruskielioppiasioita,
jotka unohtuneet!
-
Esityksiin
sai enemmän varmuutta ja yrityksiin liittyvä sanasto tuli tutuksi.
-
Swayn
käyttö oli mukavaa. Esityksen pito on vähän hankalaa kun ei ruotsia osaa niin
hyvin kuin pitäisi. Mukavaa kuitenkin, kun kokeiltiin erilaisia esitystapoja.
-
Sanastoa
- Olen oppinut oman alani sanastoa ja olen
oppinut tekemään ja pitämään esitelmiä omasta
aiheestani.
Oman esityksen tekemisestä opin eniten
sanastoa siinä tulleen kertauksen takia. Muiden esitysten kuulemisen yhteydessä
tuntemattomia sanoja ei kerkeä katsomaan esim MOT:sta, ja esitystä ennen
voisikin pitää pienen kertauksen tulevan esityksen tekniikan sanastosta Swaylla
-
Sanasto
on ollut uutta
-
Esitysten
pitäminen ruotsin kielellä ja yleisesti.
-
Sanastoa
tuli uutta, kieliopin kauttakin ehkä kertautui vanhaa (mikä on aika pahasti
hukassa), testien teko oli uutta, muilla kursseilla ei moisia ole ollenkaan.
Esitysten pitäminen ja kuuntelu kanssa kurssilla hyvää, sillä esitystaitoja
nykymuodossa ei näköjään ainakaan tällä alalla liikaa harjoiteta opintojen
aikana.
Swaylla
opiskelijat saivat aikaan mieleenpainuvia, jopa silmiä hiveleviä esityksiä.
Formsilla testaus on nopeaa ja tulokset saa heti näkyviin. Class Notebook ja
Student Notebook vaativat sekä opettajalta että opiskelijalta enemmän perehtymistä. Tiedostojen liittäminen kuitenkin onnistuu
hyvin, ja kommentointi sujui mielestäni nopeammin kuin Moodlessa.
Jäin
pohtimaan, miksi niin moni jätti vastaamatta kyselyyn. Pitivätkö he
sovelluksesta vai eivät? Osalla oli teknisiä ongelmia ja osalla ei, joten miksi
opiskelijat eivät pyytäneet apua niiltä, jotka osasivat? Olisinko voinut
parantaa viestintää ottamalla käyttöön Office 365:n Yammerin, joka mahdollistaa
pikaviestinnän? Vai onko niin, että avun pyytämiseen on liian korkea kynnys? Mietin myös, miksi minä kieltenopettajana
olin se henkilö, joka tutustutti opiskelijat tähän ohjelmaan tekniikan
koulutusohjelmassa. Tehtävän lopputulos ei
ollut ihan sitä, mitä odotin, mutta en syytä siitä opiskelijoita vaan itseäni:
annoin liian vaativan tehtävän tehtäväksi liian lyhyessä ajassa.
Erittäin monipuolinen kokeilu! Uskon, että opiskelijasi ovat oppineet runsaasti uusia asioita – niin teknologiasta kuin itse aiheista. Olet todella miettinyt kokeilun kaikissa vaiheissa, mikä opiskelijoillesi saattaa olla haastavaa, miten he jaksavat ja mistä olisi heille hyötyä myös tulevaisuudessa, esimerkiksi opinnäytetyötä ajatellen. Tällainen opiskelijalähtöisyys ja oman toiminnan syvällinen pohdinta on varsin lämmittävää teknologian myllerrysten keskellä! :)
VastaaPoistaOlet tehnyt opiskelijoiden kanssa valtavan työn tässä kokeilussa! Opiskelijoilla selvästi oli intoa oppia uutta, koska suurin osa valitsi Swayn; Power Point olisi varmasti ollut se tutumpi ja siksi helpompi vaihtoehto. Vaikka palautteen antoi vain 10 opiskelijaa, vastauksista kuitenkin välittyy yleisesti tyytyväisyys sekä itse tehtävää että omaa suoriutumista kohtaan.
VastaaPoistaItse olen omissa kokeiluissani pohtinut joka kerta, miten kirjoitusprosessi olisi paras toteuttaa. Ensimmäisen kokeiluni jälkeen olen teettänyt aina ensimmäisen version johonkin kirjoitusalustalle, jonka jälkeen olen sen tarkastanut ja siitä on muokattu lopullinen versio jotain uutta sovellusta käyttäen. Toisinaan tämä on tuntunut vähän turhalle ja siihen on mennyt aikaakin melko paljon. Kun nyt luin kommenttisi, että olisi ollut aiheellista teettää referaatit ensin ja esitykset vasta sen jälkeen, voi olla että vaiheittain eteneminen on sittenkin paras ratkaisu myös jatkossa.
VastaaPoistaHi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .