Mitä tein, kenen kanssa ja minkä
sovelluksen avulla
Tein
kolmannen kokeiluni rakennustekniikan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa
opintojaksolla Svenska för byggnadsteknik, jonka laajuus on kaksi
opintopistettä. Ryhmässä A opiskelee 18
opiskelijaa ja ryhmässä B 21 opiskelijaa. Osa opiskelijoista on tullut suoraan
lukiosta ja osalla on rakennusalan ammatillinen tutkinto. Opiskelijat saivat
tehtäväksi laatia rakennusalaan liittyvän ohjeistuksen 3-4 opiskelijan ryhmissä
joko Adobe Sparkin tai Movie Makerin avulla.
Mitä teimme ennen tehtävän antamista
Opintojakson
alussa opiskelimme rakennusalan sanastoa, kuten erilaisia rakennuksia,
huoneita, materiaaleja ja kertasimme kieliopista mm. imperatiivia, passiivia,
partisiippeja ja prepositioita. Opiskelijat kirjoittivat omasta asumisestaan ja
saivat kukin henkilökohtaista palautetta. Pidin lisäksi kaksi sanasto- ja
fraasitestiä.
Opiskelijat
lukivat helpohkon tekstin talonrakennuksesta ja haastavamman tekstin
leikkimökin rakentamisesta. Vertasimme tekstejä ja pohdimme, miksi ensimmäinen
oli helpompi ja toinen vaikeampi. Jälkimmäinen teksti oli pidempi,
ammattisanastoa oli enemmän, lauseet olivat pidempiä ja havainnollistavat kuvat
ja piirustukset puuttuivat täysin. Ei aina voinut olla varma, mitä tekstin
kirjoittaja tarkoittaa ja kuinka ohjetta pitäisi soveltaa. Insinöörin
työnkuvaan liittyy erilaisten ohjeiden laatiminen, joten on tärkeää, että
kaikki ymmärtävät, mitä on tehtävä ja miten, esimerkiksi rakennustyömaalla.
Miten ohjeistin tehtävän
opiskelijoille
Opiskelijat
saivat tehtäväkseen tehdä mahdollisemman selkeän rakennusalan ohjeistusvideon,
jossa he voisivat yhdistää kuvaa, ääntä ja tekstiä. He saivat valita
seuraavista vaihtoehdoista:
1) Parempi ohjeistus leikkimökin
rakennusohjeista
2) Ohjeistus jonkin muun rakennuksen
teosta
3) Ohjeistus jonkin huonekalun
kokoamisesta
4) Ohjeistus jostakin muusta
rakennusalan työstä.
Annoin
tehtävän viikolla 5 ja valmis video piti esittää viikolla 7. Viikolla 6 ryhmien
piti esitellä, mitä he ovat tehneet ohjeistuksen eteen siihen mennessä ja
ohjeistin heitä eteenpäin. Ryhmässä A kaikki ryhmät olivat etsineet kuvia ja
osa oli kirjoittanut videon käsikirjoitusta ja osalla oli jo valmiita kuvia
teksteineen. Ryhmässä B oli etsitty
vasta kuvia, eikä käsikirjoitusta ollut juuri mietitty. Ohjeistuksessani
kommentoin mm. miten aihetta voisi rajata, miten kuvateksteistä saisi
selkeämpiä. Kerroin opiskelijoille, että arvioin tuotoksessa kokonaisuutta,
selkeyttä, ymmärrettävyyttä, oikean sanaston ja kieliopin käyttöä sekä
ääntämistä.
Miten kokeilu onnistui
Opiskelijaryhmät
laativat ohjeistuksia seuraavista aiheista: leikkimökki, koirankoppi,
vierasmaja, roskakatos, grilli, pöytä, kirjahylly, oven asennus ja keittiön asennus. Yksi ryhmä ei saanut videota tehtyä
sovittuna päivänä. Ryhmät esittivät videonsa
omalle ryhmälleen ja pyysin muita kommentoimaan esityksen jälkeen, oliko video
ymmärrettävä ja osaisiko sen ohjeistuksen mukaan rakentaa. Opiskelijat olivat
noudattaneet saamiaan ohjeita, ja osa videoista oli erinomaisia: selkeät kuvat
ja kuvatekstit sekä rauhallinen selostus. Huumoria oli mukana ja tilanteeseen
sopivaa musiikkia Muutamalla ryhmällä oli hieman liian paljon tekstiä kuvissa
ja liian vähän puhetta tai liian paljon selostusta, joita kuvat eivät tarpeeksi
tukeneet. Parilla ryhmällä oli vaikeuksia synkronoida kuvaa ja puhetta.
Ryhmässä A havaitsin turhautumista ja ärtymystä, kun aikaa oli kulunut liikaa
tekniikan kanssa, mutta ryhmässä B teknisiä ongelmia ei ollut.
Pyysin
opiskelijoita palauttamaan videon käsikirjoituksineen Moodlen palautuskansioon
ja antamaan itselleen arvosanan. Pyysin myös heitä kertomaan, tekivätkö he
kaiken yhdessä vai tekikö joku ryhmästä enemmän kuin muut ja ansaitsiko siten
paremman arvosanan. Itsearviointi toimi
hyvin, sillä useimmat antoivat itselleen sen arvosanan, minkä minäkin ajattelin
antaa.
Mitä mieltä opiskelijat olivat
tehtävästä
Pyysin
opiskelijoita antamaan palautetta Office 365 Forms –työkalun avulla. Sain
palautteen 33 opiskelijalta. Osa oli sairaana palautteenantohetkellä. Käytin
palautekyselyssäni samoja kysymyksiä kuin aikaisemmissakin kokeiluissani, mutta
nyt kokeilin itse ensimmäistä kertaa Office-työkalua.
69 %
vastaajista vastasi, että rakennusalan ohjeistuksen teko edisti oppimista. 75% oli sitä mieltä, että Adobe Sparkin tai
Movie Maker –sovellusten käyttö teki tehtävän suorittamisesta
mielenkiintoisempaa verrattuna aiemmin ruotsin opintojaksoilla käytettyihin
oppimistapoihin.
Avoimissa vastauksissa
osa opiskelijoista kehui sovellusten helppokäyttöisyyttä: oli helppo lisätä
kuvia, äänitystä ja videota. Movie Maker
oli selvästi suositumpi ja helppokäyttöisempi. Mutta Adobe Sparkista tuli monta negatiivista kommenttia.
- Power Point olisi ajanut saman asian
- Adobessa oli aika suppea valikoima näkymistä
- Varsin alkeellinen sovellus
- Äänittäminen todella hankalaa, koska yhden dian
tai kuvan kohdalla koko äänite pitää saada kerralla nauhoitettua. Lisäksi
äänitteet hävisivät itsestään välillä.
- En pitänyt ohjelmasta, koska esim. Power Point on paljon monipuolisempi ohjelma
- Aikaa kului paljon kuvien muokkaukseen ja
tekstien lisäämiseen.
- Adobe Spark tökki pahasti ja kuvia lisätessä
äänitykset hävisivät.
- Aivan
liian kömpelö. Muokkausmahdollisuudet aivan olemattomat, enkä tarkoita nyt
mahdollisuutta taustan lisäämiseen, vaan tekstin ja kuvien asettelua. Kun lisää
äänitteitä, on videoiden toistaminen mahdotonta erikseen, joutuu katsomaan koko
pätkän alusta, jos sekään lähtee pyörimään. Toimii kuitenkin moitteetta, jos
lataa videon koneelle.
- Äänet eivät kuuluneet kunnolla
- Sovellus
oli helppo ja selkeä käyttää, mutta se ei tarjonnut kovinkaan monipuolisia
työkaluja esityksen muokkaamiseen.
- Voisi olla videon hidastusmahdollisuus myös.
67 % opiskelijoista
koki tehtävän (selkeiden ja havainnollisten ohjeiden laatiminen, kuvan, tekstin
ja äänen kera) hyödylliseksi käytännön harjoitteluksi tulevaa työuraa varten. 94% oli sitä mieltä, että muiden tuotosten
näkeminen, kuuleminen ja arvioiminen oli hyödyllistä. 72 % toivoi erilaisten digitaalisten
sovellusten käyttämistä jatkossa.
Kysymykseeni, mitä
opiskelijat oppivat tästä kokeiluista, sain vastauksia 19 opiskelijalta. 15 heistä mainitsi oppineensa sanastoa, 6
kielioppia, 4 ääntämistä ja puhumista. Lisäksi mainittiin ohjeiden teko,
kokonaisuuden laatimista pienemmistä osista ja käytetyn materiaalin
tiivistämistä. Yhdessä vastauksessa oltiin sitä mieltä, että olisi kannattanut
tehdä tämä tehtävä Power Pointilla ja esittää itse suullisesti, koska
työelämässä ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa.
- Alan sanastoa olen oppinut tämän työn avulla
kuin myös kielioppia
- alan sanastoa, eri rakenneosien ruotsinkielisiä
nimityksiä…
- Olen oppinut paljon sanoja, mutta kielioppiin
kaipaisin enemmän ohjeistusta
- Olen oppinut rakennusalan sanastoa ja kielioppi
on tullut kerrattua ja opittua myös uutta
- Opin uusia sanoja ja ohjeen laatimista
ylipäätään.
- Kieliasun
tarkkailu herkistyi, kun piti pitää huolta, että lauseet pysyvät käskymuodossa.
- Oven asennukseen liittyviä sanoja
- Sanastoa ja ääntämään paremmin
- Sanastoa jonkun verran ja ruotsin kielellä
puhumista
Mitä opin – edistääkö videon teko ruotsin oppimista
Olen teettänyt tämän
tehtävän pari kertaa aikaisemmin ja silloin innostus oli suurempi, koska
opiskelijat saivat itse päättää välineen, jolla he esittelevät tuotoksensa.
Videon teossa korostuu oikea sanasto ja rakenteet, on luettava
taustamateriaalia ja tiivistettävä sitä. Puhumisen ja ääntämisen harjoittelua
tulee, kun lukee kuvissa näkyvät ohjeet. Jos opiskelijalla on esiintymisjännitystä,
video voi tuoda siihen helpotusta. Mutta jos opiskelija haluaa harjoitella
esiintymistä, silloin video ei ole oikea työväline.
Olen teettänyt muitakin
videotehtäviä ja sekä niissä että myös tässä kokeilussa kävi ilmi, että
tekemiseen menee todella paljon aikaa. Adobe Spark vaikutti helpolta sovellukselta ja
pienen videopätkän teko sujui itseltänikin nopeasti. Mutta pidemmän videon teko
ei ollutkaan kaikille helppoa ja teknisten asioiden kanssa taistelu vei
energiaa ohjeistustekstien hiomiselta. Päätavoite oli kuitenkin oppia
käyttämään ruotsia oman alan soveltavassa tehtävässä. Aikaisempien ja tämän
kokeilun tuloksena opin, että jos opiskelija hallitsee videon tekemisen, hän
nauttii tekemisestä ja oppii myös kieltä paremmin. Mutta jos väline aiheuttaa
aggressioita, se siirtyy helposti myös opittavaa kieleen.
Kun ryhmä A purki
turhautumistaan, sanoin heille ”Tervetuloa tämän päivän työelämään. Uusia
ohjelmia on opeteltava yhä kiihtyvämmällä tahdilla. Teknisiä ongelmia on usein
ja niiden selvittämiseen menee aikaa. Aina on oltava suunnitelma B, jos
tekniikka pettää.” Mutta onko näin oltava? Onko kaikkien osattava kaikkea?
Toisaalta, jos opiskelijalla ei ole haasteita, joista selviytyä, kehittyykö
hän? Opettajana minulle on tärkeintä, että opiskelija oppii, joten mietin
vastaisuudessa entistä tarkemmin, menenkö nyt väline vai oppiminen edellä.
Hei Meri, itselleni jäi myös AdobeSparkista sellainen tunne että se on ihan hyvä nopeisiin ja lyhyisiin esityksiin, mutta kun aletaan hiomaan, muokkaamaan ja järjestelemään pidempää kokonaisuutta, tuo ohjelma ei ehkä ihan riitä. Hienoa että teillä oli MovieMaker toisena vaihtoehtona, se on näppärä myös!
VastaaPoista
VastaaPoistaHi everyone I'm Mrs. ALEKSI TAISIYA, My husband divorced me 2 years ago to live with another woman and i have tried have him back but i could not, so i try to do many things to get him back and he refuse to come back. One faithful Friday morning, I visit a forum for tips on how to get your Ex back and there i saw a lady testifying on how Dr.AKHERE helped her to get her husband back after he was tie down with a spell by another woman. Although I never believed in spiritual work I reluctantly tried him because I was desperate and i contact him and explain my problems to him, to my greatest surprise Dr.AKHERE helped me to bring back my husband after 5days and now my relationship is more perfect just as he promised. Getting your ex back permanently does not only bring back someone you love but it will also reunite your lovers feelings. My husband now treats me like a Queen and always says he loves me all the time. If you are passing through difficulties in your relationship, Doctor AKHERE can help solve marital problems, restore broken relationships and some other things. I can assure he's highly potent and reliable. Email him for urgent help [AKHERETEMPLE@gmail.com ] or +2349057261346 .